Nettstøttet samhandlingslæring - hjelp eller hindring i helsefagutdanninger?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25674Dato
2013-02-08Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
I denne artikkel redegjør vi for et pilotprosjekt knyttet til nettstøttet videreutdanning innen helsefag ved Høgskolen i Finnmark, hvor ulike verktøy i høgskolens elektroniske læringsplattform ble prøvd ut med basis i kooperativ læringsfilosofi, samhandlingslæring.
I helse- og sosialfaglig utdanning har det vært motstand mot å ta i bruk nettbaserte verktøy i undervisnings- og læringsprosessen. Det begrunnes med at samhandling, kommunikasjon og møtet med pasienten/klienten står sentralt i utøvelsen av fagene, og er vanskelig å lære på nett. Studenter i samlingsbaserte videreutdanninger opplever ofte oppmerksomhetskonflikt og tidsklemme mellom jobb, familieforpliktelser og studier, noe som gjør at studiene ofte nedprioriteres mellom samlingene.
Erfaringene fra denne studien viser at nettstøttede læringsverktøy er et aktuelt alternativ også innen helse- og sosialfag. Imidlertid må valg av verktøy være godt planlagt for å sikre et godt læringsutbytte. Det er fortsatt behov for videreutvikling av de digitale verktøyene, slik at de blir mer fleksible og lettere å tilpasse til ulike pedagogiske valg og brukergrupper med ulik erfaring med digitale verktøy.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Nilsen G, Immonen IB. Nettstøttet samhandlingslæring - hjelp eller hindring i helsefagutdanninger?. UNIPED. 2013;36(3):77-89Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)