dc.contributor.author | Mæhre, Kjersti Sunde | |
dc.contributor.author | Vestly, Synnøve | |
dc.date.accessioned | 2022-07-01T08:33:44Z | |
dc.date.available | 2022-07-01T08:33:44Z | |
dc.date.issued | 2012-02-02 | |
dc.description.abstract | Artikkelen handler om sykepleierstudenters læring i praksis i spesialisthelsetjenesten. Bakgrunnen for prosjektet er de store reformene som både
sykepleierutdanningen og spesialisthelsetjenesten har vært gjennom de
siste tiårene, noe som har medført endringer av studentenes læresituasjoner i klinisk praksis. Utfordringen for høgskole og klinisk praksis er å
finne ut hvordan teori og praksis kan utfylle hverandre slik at pasientene
kan få den beste pleie og behandling. Praksisveiledningsmodellen er
utviklet som en del av et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt (2006–
2009) i samarbeid mellom høgskolens sykepleierstudenter, høgskolens
lærere og sykepleiere ved tre medisinske avdelinger. Veiledningsmodellen
innebærer ulike arbeidsformer, der refleksjon er sentral. Studentene
skriver logg daglig og møtes til ukentlige refleksjonsdager der de sammen
med praksisansvarlig sykepleielærer samtaler om utfordringer de har
møtt i sin praksis. Følgende tre temaer er fremkommet i analysen: hjelp
til å oppdage kunnskap og utvikle ny kunnskap, anerkjennelse av egne
tanker, følelser og reaksjoner og personlig og yrkesfaglig utvikling. Det
overordnede temaet handler om å være i bevegelse mot profesjonell
fagutøvelse. | en_US |
dc.identifier.citation | Mæhre KS, Vestly S. Om å være i bevegelse mot en profesjonell fagutøvelse. UNIPED. 2012;35(1):62-74 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 942948 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/ISSN1893-8981-2012-01-06 | |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25700 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | en_US |
dc.title | Om å være i bevegelse mot en profesjonell fagutøvelse | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |