Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolde, Gro Eirin
dc.contributor.advisorJohnsen, Jan-Are Kolset
dc.contributor.authorNyhus, Ingrid
dc.contributor.authorSund, Lise
dc.contributor.authorSoosaiappu, Lourddes Vennela
dc.date.accessioned2022-07-08T07:40:05Z
dc.date.available2022-07-08T07:40:05Z
dc.date.issued2021-05-19en
dc.description.abstractIntroduksjon: Tannlegeyrket har de senere år blitt mer kvinnedominert, og det har blitt diskutert om det er behov for tiltak for å utjevne kjønnsforskjellen. En jevnere kjønnsbalanse har vist seg å være positivt for arbeidsmiljø, men det er usikkert om tannlegens kjønn har påvirkning på pasienters fornøydhet. Hensikt og problemstilling: Hensikten med oppgaven er å undersøke om tannlegens kjønn påvirker hvor fornøyd pasienter er med tannbehandlingen, samt om pasienter vektlegger ulike kvaliteter hos kvinnelige og mannlige tannleger. Metode: Oppgaven benytter data fra Legelisten.no, og er en kvantitativ studie bestående av en deskriptiv del og en tekstanalysedel. Den deskriptive delen tar for seg pasienters grad av fornøydhet med tannleger, samt presenterer karakteristika av henholdsvis tannleger og brukere av Legelisten.no. Tekstanalysen undersøker ved hjelp av Linguistic Inquiry and Word Count andel ord fra ordkategorier som brukere av Legelisten.no benytter når de vurderer tannleger. Data ble analysert ved hjelp av Spearmans korrelasjonsanalyse og Mann-Whitney ikke-parametrisk test i SPSS. Resultat: Utvalget består av 11642 vurderinger fordelt på 2924 tannleger fra Legelisten.no. Omtrent 90% av både kvinnelige og mannlige tannleger fikk den beste mulige helhetsvurderingen, altså 5 stjerner. Både kvinnelige og mannlige tannleger fikk i snitt 4,7 stjerner av totalt 5 på helhetsvurderingen. Signifikant høyere andel ord fra kategoriene «positive emosjoner» (p<0,01) og «sosiale prosesser» (p<0,01) ble benyttet om kvinnelige enn mannlige tannleger. Mannlige brukere benyttet signifikant lavere andel positive og negative emosjonsord når de vurderte mannlige tannleger, sammenlignet med når de vurderte kvinnelige tannleger (p<0,01 og p=0,01). Kvinnelige brukere benyttet signifikant høyere andel sosiale ord i vurderingen av kvinnelige tannleger enn i vurderingen av mannlige tannleger (p<0,01). Konklusjon: Det er ingen forskjell i grad av fornøydhet med mannlige og kvinnelige tannleger vurdert på Legelisten.no, men resultatene kan antyde at pasienter vektlegger ulike kvaliteter hos kvinnelige og mannlige tannleger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25785
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDODO-3901
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk odontologiske fag: 830en_US
dc.subjectKjønnstereotypieren_US
dc.subjectNettvurderingen_US
dc.subjectKjønnen_US
dc.subjectTannlegeen_US
dc.titleHvilken betydning har tannlegers kjønn for pasienter?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)