dc.contributor.advisor | Holde, Gro Eirin | |
dc.contributor.advisor | Johnsen, Jan-Are Kolset | |
dc.contributor.author | Nyhus, Ingrid | |
dc.contributor.author | Sund, Lise | |
dc.contributor.author | Soosaiappu, Lourddes Vennela | |
dc.date.accessioned | 2022-07-08T07:40:05Z | |
dc.date.available | 2022-07-08T07:40:05Z | |
dc.date.issued | 2021-05-19 | en |
dc.description.abstract | Introduksjon: Tannlegeyrket har de senere år blitt mer kvinnedominert, og det har blitt diskutert om det er behov for tiltak for å utjevne kjønnsforskjellen. En jevnere kjønnsbalanse har vist seg å være positivt for arbeidsmiljø, men det er usikkert om tannlegens kjønn har påvirkning på pasienters fornøydhet.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med oppgaven er å undersøke om tannlegens kjønn påvirker hvor fornøyd pasienter er med tannbehandlingen, samt om pasienter vektlegger ulike kvaliteter hos kvinnelige og mannlige tannleger.
Metode: Oppgaven benytter data fra Legelisten.no, og er en kvantitativ studie bestående av en deskriptiv del og en tekstanalysedel. Den deskriptive delen tar for seg pasienters grad av fornøydhet med tannleger, samt presenterer karakteristika av henholdsvis tannleger og brukere av Legelisten.no. Tekstanalysen undersøker ved hjelp av Linguistic Inquiry and Word Count andel ord fra ordkategorier som brukere av Legelisten.no benytter når de vurderer tannleger. Data ble analysert ved hjelp av Spearmans korrelasjonsanalyse og Mann-Whitney ikke-parametrisk test i SPSS.
Resultat: Utvalget består av 11642 vurderinger fordelt på 2924 tannleger fra Legelisten.no. Omtrent 90% av både kvinnelige og mannlige tannleger fikk den beste mulige helhetsvurderingen, altså 5 stjerner. Både kvinnelige og mannlige tannleger fikk i snitt 4,7 stjerner av totalt 5 på helhetsvurderingen. Signifikant høyere andel ord fra kategoriene «positive emosjoner» (p<0,01) og «sosiale prosesser» (p<0,01) ble benyttet om kvinnelige enn mannlige tannleger. Mannlige brukere benyttet signifikant lavere andel positive og negative emosjonsord når de vurderte mannlige tannleger, sammenlignet med når de vurderte kvinnelige tannleger (p<0,01 og p=0,01). Kvinnelige brukere benyttet signifikant høyere andel sosiale ord i vurderingen av kvinnelige tannleger enn i vurderingen av mannlige tannleger (p<0,01).
Konklusjon: Det er ingen forskjell i grad av fornøydhet med mannlige og kvinnelige tannleger vurdert på Legelisten.no, men resultatene kan antyde at pasienter vektlegger ulike kvaliteter hos kvinnelige og mannlige tannleger. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25785 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | ODO-3901 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk odontologiske fag: 830 | en_US |
dc.subject | Kjønnstereotypier | en_US |
dc.subject | Nettvurdering | en_US |
dc.subject | Kjønn | en_US |
dc.subject | Tannlege | en_US |
dc.title | Hvilken betydning har tannlegers kjønn for pasienter? | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |