Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBæck, Unn-Doris Karlsen
dc.contributor.authorPleym, Johannes Jonassen
dc.date.accessioned2022-07-14T05:55:11Z
dc.date.available2022-07-14T05:55:11Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan unge samiske personer fra Finnmark orienterer seg i forhold til utdanning og hjemsted. Utdanningssosiologi er et svært populært forskningstema, men samisk som bakgrunnsfaktor er lite brukt innenfor dette emnet. Gjennom denne studien ønsker jeg å belyse noen av de faktorene som ikke har blitt forsket på i like stor grad. Problemstillingen for oppgaven er: hvilken rolle spiller samisk identitet for hvordan unge samer i Finnmark orienterer seg i forhold til utdanning og hjemsted. Gjennom denne problemstillingen vil det bli undersøkt hvordan samisk identitet kommer til uttrykk, hva som kan beskrives som samisk identitet og hvordan hjemsted kan ha en betydning for identitet, utdanning og hvor man velger å bosette seg. Oppgaven blir besvart i sammenheng med teorier og begreper fra Pierre Bourdieu, Michael Corbett og Richard Jenkins, hvor spesielt Bourdieu sine kapitalbegreper står sentralt i oppgaven. Datamaterialet i oppgaven er basert på eget innsamlet data. Ved bruk av semistrukturerte intervju, intervjuet jeg fire unge samiske informanter fra Finnmark om deres forhold, tanker og orientering til utdanning, hjemsted og hva det betyr å være samisk. Intervjuene viste viktigheten av reindrift i det samiske samfunnet og hvordan informantene forholdt seg til sin egen og andre sin tankemåte og identitet. Analysen viser at unge samer uttrykker sin identitet gjennom det som kan beskrives som en samisk tankemåte, som skiller seg fra den norske. Samisk identitet kan beskrives som evnen til å mestre de lokale kulturelle skikkene og evnen til å forstå den samiske tankemåten og oppdragelsen. Reindrift står også sentralt i det samiske samfunnet, men i større grad som en kulturell markør enn en jobbmulighet og som økonomisk gevinst. Den samiske identiteten har langt større verdi på den samiske hjemplassen enn andre steder hvor samisk ikke står like sterkt, noe som kan ha betydning for unge samers utdanning og hjemsted. Gjennom analysen kommer det fram at egenskaper som vilje, ansvar og samarbeid er sentrale egenskaper, ikke bare i reindrifta, men også i den samiske identiteten.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25817
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.titleEn samisk tankemåte, kapital og identitet: En kvalitativ sosiologisk studie av unge samers tanker om utdanning, hjemsted og identitet.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)