Faktorer som påvirker intensivsykepleierens arbeid i forebygging av trykkskader – en litteraturstudie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25858Date
2022-05-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Olsen, Ine Charlotte SkankeAbstract
Bakgrunn: Intensivpasienten er blant pasientgruppene med økt risiko for å utvikle trykkskade på grunn av sin komplekse sykdomstilstand. Trykkskader er en velkjent komplikasjon i helsevesenet på verdensbasis, og forebyggende arbeid faller hovedsakelig under sykepleierens ansvarsområde. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som påvirker intensivsykepleierens trykkskadeforebyggende arbeid.
Metode: Litteraturstudie med systematisk tilnærming til metoden. Systematiske søk etter relevant litteratur ble gjennomført for å besvare oppgavens problemstilling. Funn er kvalitetsvurdert og analysert med bruk av sjekklister. Ti artikler ble inkludert og utgjorde grunnlaget for studien.
Resultater: Faktorer som påvirker intensivsykepleierens trykkskadeforebyggende arbeid oppsummeres i fem kategorier; Holdninger, kunnskapsnivå, klinisk praksis, faktorer som hemmer forebyggende arbeid og faktorer som fremmer forebyggende arbeid. Resultatene viser at intensivsykepleieres holdninger, kunnskap og kliniske praksis var faktorer som har sammenheng med hverandre. Oppfattede barrierer for forebyggende arbeid var blant annet høy arbeidsbelastning, tidspress og manglende kunnskap og opplæring. Fremmende faktorer var samarbeid med tverrfaglige team og i egen avdeling, bruk av skin-champions, samt undervisning og opplæring om trykkskadeforebyggende arbeid.
Konklusjon: Forbedring av trykkskadeforebyggende praksis i intensivavdelinger virker å være avhengig av økt bevissthet rundt trykkskader. Å forbedre trykkskadeforebyggende praksis i intensivavdelinger kan ikke gjøres av en sykepleier alene, men må være et samarbeid i hele kollegiale. Implementeringen av kunnskapsbasert praksis kan være essensielt for forebygging av trykkskader i intensivavdelinger, og kan med fordel prioriteres fremover.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: