Show simple item record

dc.contributor.advisorEspen, Dahl
dc.contributor.authorSimonsen, Jarl-Roar
dc.date.accessioned2022-08-01T12:40:44Z
dc.date.available2022-08-01T12:40:44Z
dc.date.issued2022-05-19
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg ta for meg endringene rundt forståelsen av dannelse i religionsfaget i norsk skole, og belyse dette med utgangspunkt i tankene til den kanadiske filosofen Charles Taylor. Jeg vil særlig se nærmere på utviklingen av religionsfaget i norsk skole fra 1990 til i dag og stille meg spørsmål om hvilke endringer i forståelsen av dannelse man kan spore i relevante offentlige dokumenter og læreplaner. Jeg forsøker å kaste lys på den aktuelle debatten om legitimeringen av religionsfaget i en moderne tid. I denne debatten, som pågår i forbindelse med utarbeidingen av en ny læreplan for faget i henhold til endringene i Fagfornyelsen, hevder jeg at dannelse har vært en underliggende dimensjon. Min hypotese er at man i undervisningen av religionsfaget har beveget seg vekk fra en mimetisk til en poetisk forståelse av selvet. Formulert på en noe hverdagslig måte har man beveget seg bort fra en mer tradisjonsbundet forståelse av selvet til en liberalistisk forståelse. Dette gir opphav til nye vilkår for religionsundervisningen som kan gi religionslæreren både nye muligheter og nye utfordringer.en_US
dc.description.abstractSøkeord: dannelsessyn, Charles Taylor, religionsundervisning, filosofien_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25885
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDREL-3980
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science, religious history: 153en_US
dc.titleMan skal være dannet skjønt det er forbannet - Dannelsessyn i religionsundervisningen i lys av Charles Tayloren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)