dc.contributor.advisor | Warth, Line Lundvoll | |
dc.contributor.author | Taugbøl, Mari Nilsen | |
dc.date.accessioned | 2022-08-11T06:01:10Z | |
dc.date.available | 2022-08-11T06:01:10Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | en |
dc.description.abstract | I pressemeldingen den 12. mars 2020 vedtok Helsedirektoratet at alle barnehager, skoler og utdanningsinstitusjoner skulle stenge for å hindre spredningen av Covid- 19. I Opplæringslova (1998) er det slått fast at all ungdom har rett på videregående opplæring. Da skolene stengte ble opplæringen gitt som digital hjemmeskole. Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på videregående skolen har erfart digital hjemmeskole under Covid- 19 pandemien. Min problemstilling er: Hvordan opplevde elevene digital hjemmeskole under Covid-19 pandemien? Jeg ønsker å se på hvordan elevene har opplevd det å sitte hver for seg uten den tradisjonelle undervisningen i et klasserom. Studiens problemstilling har blitt undersøkt kvalitativt. Studien har et elevperspektiv, og jeg har gjennomført 6 individuelle intervjuer av elever som går tredje året studiespesialiserende på en videregående skole.
Studiens teoretiske rammeverk bygger på den sosiokulturelle læringsteorien som retter sitt fokus på at læring og utvikling skjer i samspill med andre. Resultatet i denne studien viser at fravær av fysisk kontakt under digital hjemmeskole har vært en utfordring for elevene. Relasjonene til både lærer og medelever ble utfordret. Digital hjemmeskole har for elevene vært utfordrende med tanke med fellesskap, selvstendighet og motivasjon. Elevene ble i stor grad selvstendige og følte mye ansvar for egen læring. Flere av elevene føler digital undervisning har ført til at de har lært mindre enn de ville gjort ved fysisk tilstedeværelse på skolen. Ved at elevene har arbeidet mye selvstendig, uten tilgang til støtte, kan elevene ha blitt hindret i å nå den nærmeste utviklingssone. Lærdom av denne studien vil kunne gi økt kunnskap om hvilke hensyn som bør foretas dersom en ny periode med digital hjemmeskole blir nødvendig. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26116 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3904 | |
dc.subject | Digital hjemmeskole | en_US |
dc.subject | Fellesskap | en_US |
dc.subject | Covid-19 | en_US |
dc.subject | Sosiokulturell læringsteori | en_US |
dc.title | Opplevelsen av hjemmeskole. En kvalitativ studie av elevers opplevelse av digital hjemmeskole under Covid-19 pandemien | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |