dc.contributor.advisor | Thorvaldsen Forsberg, June | |
dc.contributor.author | Lagesen, Monica Irene | |
dc.date.accessioned | 2022-08-11T06:30:40Z | |
dc.date.available | 2022-08-11T06:30:40Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | en |
dc.description.abstract | Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha vært helt vellykket (NOU 2022:5). Dette er en kvantitativ studie basert på rådata fra to tverrsnittsundersøkelser tilknyttet den longitudinelle studien «Trivsel i Tromsø» («Well-being in Tromsø»). Med utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø?» har formålet med studien vært å undersøke elevenes egenrapporterte opplevelser av egen situasjon ett år inn i pandemien, og å sammenligne med data innhentet Pre-Covid. Tverrsnittsundersøkelsen «Trivsel i Tromsø 2» ble gjennomført april 2021(n=1239) og sammenlignet med datasett fra «Trivsel i Tromsø» innhentet vår 2017 (n=972). For å svare på problemstillingen ble fire forskningsspørsmål utarbeidet: 1) Hvordan predikerer elevrelasjon skoletrivsel før og under pandemien?, 2) Har det vært en signifikant endring i elevrelasjon og skoletrivsel før og under pandemien?, 3) Hvordan predikerer mobbing skoletrivsel før og under pandemien? og 4) Har det vært en signifikant endring i mobbing før og under pandemien? Undersøkelsen er basert på to ikke-sannsynlighetsutvalg med respondenter tilhørende 4.-5. trinn, 6.-7. trinn og 8.-10.trinn.
Ferdig utarbeidede samlevariabler fra Kindl® og «Life in school» ble benyttet for å undersøke skoletrivsel, elevrelasjoner, klassisk og digital mobbing, samt verbal-, fysisk, sosial- og digital trakassering. Deskriptive analyser, samt korrelasjons- og regresjonsanalyser ble gjennomført i SPSS 28.0. Resultatene i undersøkelsen indiker en sterk samvariasjon mellom skoletrivsel og elevrelasjoner, og svak samvariasjon mellom skoletrivsel og mobbing. Hovedfunnene i studien viser en signifikant nedgang i skoletrivsel fra 2017 til 2021 på alle trinn, samt signifikant økning i mobbing og trakassering på alle trinn. Dette med unntak av sosial trakassering, der var økningen ikke signifikant. Endringene mellom Pre-Covid-gruppen og Covid-gruppen var gjennomgående størst på 8.-10. trinn, og lavest på 4.-5. trinn. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26119 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2». | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |