Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorvaldsen, Steinar
dc.contributor.authorJohannessen, Vilje Meyer
dc.date.accessioned2022-08-11T06:32:05Z
dc.date.available2022-08-11T06:32:05Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvantitativ oppgave som undersøker betydningen sosial tilhørighet har på resiliens og opplevelsen av manglende skolefungering, ensomhet og engstelse under korona blant elever i Tromsøskolen i et selvbestemmelsesperspektiv. Oppgaven er en tversnittstudie med data hentet fra UITS forskningsprosjekt Trivsel i Tromsø 2 som ble hentet inn våren 2021. I disse dataene svarte 1239 elever fordelt på de 6 skolene som deltok. Elever fra 4. til og med 10.trinn deltok i undersøkelsen. Selvbestemmelsesteorien ble utviklet av Deci og Ryan og formulerer at for å ivareta motivasjon og god mental helse og fungering, må individet få oppfylt noen grunnleggende psykologiske behov. Oppgaven ser på betydningen det grunnleggende behovet sosial tilhørighet har på resiliens og elevenes opplevelse av manglende skolefungering, opplevd engstelse og ensomhet. Oppgaven undersøkte om kjønn og alder hadde forklaringskraft på flere av disse variablene. Noen av de viktigste funnene var at sosial tilhørighet påvirket opplevelsen av manglende skolefungering og at alder hadde stor betydning. Studiet avdekket også interessante funn rundt sosial tilhørighet og de sosiale relasjonenes betydning for resiliens, ensomhet og engstelse som direkte strider imot SBT. SBT er likevel en anvendbar teori på noen av de viktigste forholdene rundt motivasjon og læring. Det er behov for ytterligere forskning på sammenhengen mellom SBT og resiliens med et mer egnet måleinstrument designet for SBT sitt begrepsapparat.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26122
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3904
dc.subjectPedagogikken_US
dc.title«Om å stå han av!» Sosial tilhørighets betydning for elevenes resiliens og opplevelse av skolefungering, engstelse og ensomhet under Koronapandemien i et selvbestemmelsesperspektiv - En kvantitativ undersøkelse av sosial tilhørighets betydning for å mestre korona og å ivareta deres resiliensen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)