Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstbye, Stein
dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorOlsen, Leif Roger
dc.date.accessioned2010-08-16T08:34:23Z
dc.date.available2010-08-16T08:34:23Z
dc.date.issued2010-05-18
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan insentivene til å investere i forskning og utvikling (FoU) påvirkes av markedseffekter, og eksterne effekter i et horisontalt marked med et homogent produkt. FoU – samarbeid kan være en metode for å overkomme kostnadsbarrierer, usikkerhet, og bidra til effektiv utnyttelse av resurser gjennom å unngå duplisering av innsats. Asymmetri mellom bedrifter, kostnader forbundet med imperfekte kapitalmarkeder, og markedsandelsbegrensning tilsvarende 25 % for tillatelse av FoU – samarbeid, kan føre til at en ikke oppnår optimalt FoU - nivå. Årsaken er at det er lave insentiver blant asymmetriske bedrifter for å delta i FoU – samarbeid, for store kostnader forbundet med individuell utvikling av produkter og teknologier, mens markedsandelsbegrensningen direkte hindrer bedrifter av betydelig størrelse fra å samarbeide. Samtidig ønsker myndighetene høy kunnskapsspredning mellom aktører slik at det skal bidra til økonomisk vekst og velferd. Ved bruk av en tostegs FoU – modell med Cournot – konkurranse og n aktører, skal en se hvordan konkurransemyndighetenes ulike prioriteringer motvirker hverandre, og at en ved høyere konkurranse får lavere FoU – nivå enn hva som kunne vært oppnådd ved mildere konkurransepolitikk, under modellens forutsetninger. Nøkkelbegreper er: insentiver, FoU – konkurranse, FoU – samarbeid, og restriksjoner.en
dc.format.extent723861 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2618
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2364
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2010 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSOK-3901nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en
dc.titleFoU – konkurranse og FoU – samarbeid, insentiver og gjennomføringsevneen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)