Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Fredrik
dc.contributor.authorJoks, Henriette
dc.date.accessioned2022-08-15T14:49:55Z
dc.date.available2022-08-15T14:49:55Z
dc.date.issued2022-05-16
dc.description.abstractDette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler grunnskolelæreres tilrettelegging for samiske elever med internaliserte psykiske vansker. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte dybdeintervjuer. Prosjektet har videre en fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming, der meningsinnholdet i datamaterialet er analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering. Formålet med prosjektet er å bidra med kunnskaper om hvordan tilrettelegging for samiske elever med internaliserte psykiske vansker erfares fra et lærerperspektiv. Problemstillingen for studien er som følger: «Hvordan kan grunnskolelærere i Sápmi tilrettelegge for elever med internaliserte psykiske vansker?». Jeg formulerte tre forskerspørsmål for å avgrense og spisse studien: 1. Hva er lærernes forståelse av begrepet internaliserte psykiske vansker? 2. Hvordan opplever lærerne forståelsen for psykiske vansker i samisk kultur? 3. Hva vektlegger lærerne som forutsetninger for å kunne tilrettelegge for elever med internaliserte psykiske vansker? Resultatene fra denne studien indikerer at lærerne har stor vilje til å tilrettelegge for elever med internaliserte vansker. Informantene i studien trekker fram at kompetanse om internaliserte vansker og hvordan de kommer til synet på skolen er viktig for å kunne oppdage elever med internaliserte psykiske vansker. Et annet funn peket mot at lærere må ha kompetanse om hvordan man i samisk kultur snakker om psykisk helse. Videre erfarer informantene at gode relasjoner, et godt skole-hjem-samarbeid og et godt lærersamarbeid må ligge i grunn for at man skal kunne tilrettelegge for elever med internaliserte psykiske vansker.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26196
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectSápmien_US
dc.subjectinternaliserte vanskeren_US
dc.subjectsamisk kulturen_US
dc.subjectsamisk samfunnen_US
dc.subjectpsykiske vanskeren_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjectinternaliserte psykiske vanskeren_US
dc.subjectsameen_US
dc.title«Som lærer må man trå varsomt, det er nesten som å forsøke å gå på tynn is». En kvalitativ intervjustudie av hvordan grunnskolelærere i Sápmi tilrettelegger for elever med internaliserte psykiske vanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)