Overganger for elever med enkeltvedtak. Kan ulik overgangspraksis påvirke elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26197Dato
2022-06-07Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Rønneberg, Tor-EgilSammendrag
Jeg skal belyse og nyansere om, ulik overgangspraksis påvirker elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? Problemstillingen blir belyst gjennom et kvalitativt forskningsdesign. Det er gjennomført semistrukturerte intervju og caseobservasjon. Utvalget bestod av profesjonelle informanter med erfaring fra overganger for elever med enkeltvedtak og foresatte til elever med enkeltvedtak.
Forskningen skal belyse om det norske utdanningssystemet, fra Kunnskapsdepartementet (KD) og ned til den enkelte skolefritidsordning (SFO) assistent og pedagogisk personal i skole og barnehage, er tilrettelagt og klart for elever med enkeltvedtak som har behov for ekstra ressurser og tilrettelegging. Forskningen skal belyse og nyansere hvilke elementer som påvirker om overganger blir sømløs eller skaper tilbakefall hos elevene det angår. Det teoretiske rammeverket til forskningen baserer seg på retningslinjer fra nasjonale myndigheter.
Jeg skal gjøre intervju med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT), Barnehabiliteringen og en lærer og rådgiver på videregående skole. Lærerinformanten har jobbet en årrekke med å ta imot elever med enkeltvedtak fra ungdomsskolen til videregående skole. I tillegg har jeg to pårørende til elever med enkeltvedtak som informanter. De skal og belyse relevante opplevelser og erfaringer med overganger.
Jeg skal beskrive case om en overgang fra ungdomsskole til videregående skole og hvordan den overgangen påvirket eleven med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring første skoledag etter overgang til nytt utdanningsnivå. Eleven har autisme og viser utagerende atferd.
Samtlige informanter har opplevd både overganger som har medført at læring har startet dag en på ny skole og overganger der det gikk skikkelig galt. De har erfart at ulik overgangspraksis kan påvirke mulighetene for elever med enkeltvedtak å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå.
På bakgrunn av dette skal jeg belyse om nasjonale føringer for overgangspraksis for elver med enkeltvedtak sammenfaller eller avviker med det jeg har erfart om overganger fra mine jobber med elevgruppen. Så skal jeg belyse om nasjonale føringer sammenfaller med hva forskning sier om tema. Til slutt skal jeg belyse om nasjonale føringer, empiri, forskning og informantenes svar sammenfaller. Da er det spennende å se om det eksisterer felles forståelse mellom profesjonelle i skole og institusjoner som for eksempel PPT, Barnehabiliteringen og skoleledelse har lik forståelse av nasjonale føringer og praktiserer dem likt. Og om pårørende har opplevd felles forståelse mellom utdanningsnivå deres barn har hatt overgang mellom. Intervjuguiden vil føre til at jeg kan belyse om informantene opplever at det eksiterer god og dårlig overgangspraksis, og i hvilke elementer de hevder påvirker om overganger blir god eller dårlig.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
Sivertsen, Robin Hilmarsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-16)Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan ... -
Hvordan hjelpe barn med innadvendt atferd i overgangssituasjonen barnehage/skole?
Hansen, Gørill (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-13)Problemområde: I oppgaven vil fokuset være rettet mot barn med innadvendt atferd, som skal over i en ny arena, grunnskolen. Forskning viser at barn med innadvendt atferd forsvinner lett i mengden av andre barn i barnehage og skole. Denne gruppen barn har større risiko for å utvikle angstproblematikk, om det ikke settes i gang tiltak tidlig. Overgangen fra barnehage og skole sies å kunne være ... -
Aktivisering av unge sosialhjelpsmottakere - forutsetninger for overgang til arbeid
Kane, Aina Aune; Köhler-Olsen, Julia; Reedtz, Charlotte (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)Activating young people on social benefits – requirements for transition to work <br> Young people on social benefits have a variety of complex challenges such as health and social problems, school dropout, immigration and previous child protection measures. This puts them at higher risk of being marginalized fromemployment. The individual right to a minimum economic security and to work-promoting ...