dc.contributor.advisor | Yngve, Antonsen | |
dc.contributor.author | Munk, Camilla Steine | |
dc.date.accessioned | 2022-08-18T05:57:49Z | |
dc.date.available | 2022-08-18T05:57:49Z | |
dc.date.issued | 2022-05-16 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Denne studien undersøker devised teater som metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole. Oppgaven har et overordnet forskningsspørsmål: Hvordan kan metodologi og metoder fra devised teater bidra til utvikling av kreativitet i læreres samarbeid i videregående skole? For å få data til å svare på forskningsspørsmålet ble det utviklet og gjennomført deltakende aksjonsforskning sammen med lærere ved to faglag innad i en avdeling ved en videregående skole. Som deltakende aksjonsforsker har jeg tilrettelagt for, og inngått aktivt i dialog, refleksjoner og en i devising prosess med ulike praktiske øvelser. Jeg har hatt til hensikt å inngå i likeverdige møter med lærerne for å teste ut ulike måter å arbeide sammen i en kreativ prosess. Gjennom felles og individuell refleksjon over ulike verdier, holdninger og utfordringer i spennet mellom teori og praksis har formålet vært å utvikle en forbedret praksis.
Funn i studien peker på noen forutsetninger for utvikling av læreres utvikling av kreativitet gjennom samarbeidende prosesser i det profesjonelle læringsfelleskapet. Noen av disse er organisering av læringsprosesser for lærere som åpner for spontanitet, støtte til å ta risiko, psykologisk sikkerhet, involvering og lik aktiv deltakelse. Andre identifiserte funn er spenninger som oppstår mellom en ny “kreativ praksis” og tradisjonell “skolsk praksis” når ny praksis prøves ut innenfor den videregående skolens stedsspesifikke praksisarkitektur. Empirien ses i lys av teorier om devised teater metodikk, kreativitet, profesjonelle læringsfelleskap og praksisarkitekturteorien.
Basert på denne studien er min vurdering at skal skolen styrke utvikling av kreativitet, må en rekonstruering av forståelsen av kreativitet, læring og profesjonelle læringsfelleskap til. For å lykkes med en slik omstilling må både praksis og praksisarkitektur endres da disse påvirker hverandre dialektisk. Oppgaven min konkluderer med at devised teater metodikkens eklektiske tilnærming, prosessorientering og system for kollektivt skapende arbeid er relevant for det profesjonelle læringsfelleskapets utviklingsarbeid i den videregående skolen, men også aksjonsforskningen.
Nøkkelord: Kreativitet, kollektiv kreativitet, devised teater, profesjonelle læringsfelleskap, kritisk deltakende aksjonsforskning og teorien om praksisarkitekturer. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26261 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Kreativitet, kollektiv kreativitet, devised teater, profesjonelle læringsfelleskap, kritisk deltakende aksjonsforskning og teorien om praksisarkitekturer | en_US |
dc.title | Devised teater metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |