De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/27618Date
2022-09-15Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Snarby, IreneAbstract
Denne artikkelen tar utgangspunkt i en samling objekter som hovedsakelig ble samlet inn av den samiske kunstneren
Iver Jåks (1932–2007). Nordnorsk Kunstmuseum har som eier av disse objektene definert dem som ett verk i museets
samling og gjennom museets kuratoriske praksiser, til tross for at kunstneren ikke selv har satt de sammen eller tilvirket alle delene. Artikkelforfatteren fikk selv i oppdrag av museet å installere det angivelige kunstverket og inngår
dermed i de museale prosessene. Gjennom egen involvering skriver forfatteren frem museumsobjektets proveniens
og viser hvor komplekst kunstverk og museumssamlinger kan være.
This article takes a collection of objects by the Sámi artist Iver Jåks (1932–2007), owned by the Art Museum of Northern Norway, as a starting point. Although not all the objects are made by the artist, and he himself has not put these parts together into a separate work of art, they have nevertheless been defined as an art piece by the museum’s collection and through the museum’s curatorial practices. The author of the article was herself commissioned by the museum to install the alleged work of art and is thus part of the museums processes. Through her own involvement, the author investigates these objects’ provenance and displays how complex works of art and museum collections can be.
Publisher
UniversitetsforlagetCitation
Snarby IS. De go Ivvár. Som om det var Iver Jåks. Kunst og kultur. 2022;105(2-3):74-86Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)