Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolstrand, Tuva
dc.contributor.authorWirsing, Anna Maria
dc.contributor.authorBeerepoot, Maarten T. P.
dc.contributor.authorCoucheron, David A.
dc.date.accessioned2023-04-24T11:40:27Z
dc.date.available2023-04-24T11:40:27Z
dc.date.issued2023-03
dc.description.abstractSpillbasert læring bruker prinsipper fra spill for å engasjere og motivere studenter i sin læring. I kombinasjon med innsikter om effektive læringsstrategier kan spillbaserte læringsressurser sikre både motivasjon til å lære og en effektiv læringsprosess. En forutsetning for å lykkes med introduksjon av ny teknologi generelt og spillbaserte læringsressurser spesifikt er at teknologien aksepteres av studentene og at teknologien er vel egnet til hva den brukes for. CranialGame er en nyutviklet digital spillbasert læringsressurs som tester om studentene mestrer navn, utspring og funksjoner til de tolv hjernenervene hos mennesker. I dette bidraget undersøker vi studentenes motivasjon til å ta i bruk CranialGame spesifikt og spillbaserte læringsressurser mer generelt. Et kull medisinstudenter har blitt introdusert til læringsressursen både individuelt og gruppevis i en modul om nevroanatomi. Studentene har deretter blitt oppfordret til å bruke CranialGame i sin læring. Gjennom en spørreundersøkelse har vi undersøkt bruken av CranialGame spesifikt og holdninger om spillbasert læring generelt. Vi bruker en kombinasjon av de to modellene Technology Acceptance Model og Task-Technology Fit for å måle studentenes opplevelse av velegnethet, brukervennlighet og nytte av spillbaserte læringsressurser. Selv om de aller fleste studentene fikk lyst til å bruke CranialGame etter dets introduksjon og var motivert til å bruke spillbaserte læringsressurser generelt, rapporterte bare omtrent en tredjedel at de faktisk har brukt denne læringsressursen. Vi diskuterer her hvorfor ikke flere studenter har tatt i bruk CranialGame, og mer generelt hvordan vi kan lykkes med å motivere studenter til å ta i bruk ny teknologi eller nye læringsressurser. Innsikt i studentenes motivasjon i møte med ny teknologi er viktig for planlegging og utvikling av nye ressurser.en_US
dc.descriptionVitenskapelig foredrag på MNT-konferansen 16.03. - 17.03.23, Stavanger: <a href=https://www.uis.no/nb/det-teknisk-naturvitenskapelige-fakultet/mnt-konferansen-2023>https://www.uis.no/nb/det-teknisk-naturvitenskapelige-fakultet/mnt-konferansen-2023</a>.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2142387
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29034
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www.uis.no/nb/det-teknisk-naturvitenskapelige-fakultet/mnt-konferansen-2023
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.titleSpillbasert læring: motivasjon for å ta i bruk ny teknologien_US
dc.type.versionsubmittedVersionen_US
dc.typeConference objecten_US
dc.typeKonferansebidragen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel