dc.description.abstract | Denne rapporten er en del av CAB-prosjektet (Collaboration Across professional Boundaris) som er et fellesprosjekt mellom åtte høgskoler og universitet. Rapporten er utarbeidet ved Universitetet i Tromsø
(UiT). Problemstillingen er i hvilken grad e-læring kan støtte opp om UiTs helsefagstudenters samarbeidslæring med tanke på å utvikle tverrprofesjonell samarbeidskompetanse. Hensikten med
prosjektet har vært å lage en felles nettbasert møteplass for utveksling av kunnskap og erfaringer, samt en felles arena for samarbeid og kompetanseutvikling. Totalt 120 studenter fra fem forskjellige
helsefagutdanninger, fordelt på 18 grupper, deltok på kurset. To av gruppene inngikk i det nettstøttete felleskurset, og var vilkårlig plukket ut. Kurset gikk over tre uker. Det var lagt opp til fem nettdiskusjoner, en for hver case. Deltakelse og aktivitet i nettdiskusjonene var en del av arbeidskravet for å kunne meldes opp til eksamen. Casene som studentene skulle diskutere var hentet fra boka Samhandling i helsefaglig arbeid.
Studentopplevelser fra praksisfeltet (Nilsen 2010). Dramastudentene ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og ved Musikkonservatoriet på UiT var skuespillere, og U-vett, som er UiTs enhet for videreog
etterutdanning, filmet og redigerte disse. Det var totalt syv forelesninger på kurset, hver på 10 – 15 minutter. Forelesningene var knyttet til kursets tema som er kommunikasjon, etikk, samfunnsfaglige emner
og vitenskapsteori. Fokusgruppeintervju ble valgt som metode for å belyse problemstillingen. Teorigrunnlaget er knyttet til et konstruktivistisk læringssyn, der Vygotskys tanker om språket som redskap
for å tilegne seg kunnskap blir fremholdt. Jeg tar her til orde for at det ikke bare er auditiv trening og språklyder som må vektlegges i forbindelse med helsefaglig samarbeidslæring hos studentene, men også
en felles skriftlig bevisstgjøring. | en |