• Å gjøre kjønn og etnisitet feil. Om læstadianisme, samer og skeivhet i Nord-Troms 

      Olsen, Torjer Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      «Kjærlighet. Rakkhaus. Ráhkisvuohta.» Disse tre orda står på forsida til nettstedet nordtromspride.no. I juni 2020 skulle en pridefestival etter planen bli arrangert i Nord-Troms for første gang. Dette blei gjort umulig av koronaviruset. De tre orda er det samme ordet på tre språk. For Nord-Troms er et flerspråklig og flerkulturelt område. Kjærlighet heter rakkhaus på kvensk og ráhkisvuohta på nordsamisk.
    • Contemporary Indigenous Research within Sámi and Global Indigenous Studies Contexts 

      Virtanen, Pirjo; Olsen, Torjer Andreas; Keskitalo, Pigga Päivi Kristiina (Chapter; Bokkapittel, 2021-05-03)
      This chapter addresses the genealogy of Indigenous studies, and how it is conceptualized and practised in the Sámi context. It discusses the inclusion of Indigenous knowledges and Indigenous ways of doing research in academia, as well as the role of Indigenous research methodologies in this effort. We link our chapter to larger academic Indigenous discussions on the concepts of ‘knowledge’, ...
    • Dekolonisering som perspektiv på rasisme. Et samisk eksempel 

      Olsen, Torjer Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Rasisme og andregjøring retta mot urfolk er et vedvarende problem. Det handler om ekskludering og inkludering, om trakassering og andregjøring, og noen ganger om dehumanisering. I dette kapitlet skriver jeg om hvordan urfolk i ulike sammenhenger er eller er blitt til de fremmede, til de som ikke hører til et sted. Mitt hovedargument er at rasisme er en grunnleggende del av koloniale relasjoner der ...
    • Epilogue 

      Olsen, Torjer Andreas; Keskitalo, Pigga Päivi Kristiina; Virtanen, Pirjo (Chapter; Bokkapittel, 2021-05-03)
    • From Nature to iNature. Articulating a Sami Christian Identity Online. 

      Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      The article discusses the activities of both indigenous people and religion online, and introduces the pair of concepts indigeneity-online/online-indigeneity as a means of analysing this activity. This concept is new, and leans heavily on the pair of concepts religion-online/online-religion that is used in religious studies. The second part of the article consists of an analysis of the website ...
    • Historical and political perspectives on Sámi and inclusive school systems in Norway 

      Keskitalo, Pigga Päivi Kristiina; Olsen, Torjer Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2019-05)
      The aim of this chapter is to introduce Norway’s inclusive education policies for two separate school systems: the national Norwegian and the Sámi systems. This chapter is based on research done in Norway on its national and Sámi schools and their curricula. Norway is an interesting example when it comes to indigenous education and national schools, as state policies on diversity and minority and ...
    • Inclusion as indigenisation? Sámi perspectives in teacher education 

      Somby, Hege Merete; Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-02)
      The Norwegian educational system is in the process of recognising and incorporating the rights of the Sámi as an Indigenous people. This transition will place new and challenging demands on teacher education programmes. The international goal within the field of inclusive education has been to give all children and youth equal opportunities for education, as exemplified by the UN Sustainable ...
    • Indigenizing Education: Historical Perspectives and Present Challenges in Sámi Education 

      Keskitalo, Pigga Päivi Kristiina; Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      This chapter discusses the most important issues of educational eras in different phases conducted by the Lutheran Church and four current national states where Sámi people live: Sweden, Norway, Finland and Russia. The early phases are described by the civilization process conducted by the Church between the 1600s and the 1850s and nationalism between the 1850s and the 1950s by the national states. ...
    • Introduction 

      Keskitalo, Pigga Päivi Kristiina; Virtanen, Pirjo; Olsen, Torjer Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2021-05-03)
    • Kunnskap om samiske forhold som integrert del av lærerutdanningene 

      Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Skal du bli lærer i Norge, må du kunne ivareta rettighetene til samiske barn og ungdommer, men også opplæring om samiske forhold for alle elever. Dette slår de nasjonale forskriftene om rammeplan for lærerutdanningene fast. Hva betyr egentlig dette for lærerutdanningene? I denne artikkelen utforsker vi dette spørsmålet ved å se rammeplanens føringer i sammenheng med samiske temaers plass i ...
    • Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering 

      Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ...
    • "Samisk religion" i dag: Kyrkjeliv, urfolksidentitet og nyreligiøsitet 

      Fonneland, Trude A.; Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
    • This Word is (Not?) Very Exciting: Considering Intersectionality in Indigenous Studies 

      Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-02)
      Gender and intersectional approaches can provide important insights and reflections for indigenous studies. Issues related to indigenous people and communities are broad and complex. Doing research within indigenous studies has to consist of more than simply discussing indigenous identity. I argue that intersectional approaches of varying kinds provide an opportunity to understand several aspects ...
    • Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis 

      Evju, Kristin; Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-26)
      Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som ...
    • Urfolk og nasjonale minoriteter som tema i samfunnsfag 

      Olsen, Torjer Andreas; Evju, Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK2020) er urfolk og nasjonale minoriteter blitt løfta som temaområde i skolen. I dette kapittelet ser vi på hvilken plass samene og de nasjonale minoritetene har i overordna del og i samfunnsfaglæreplanen, og diskuterer hva dette har å si for undervisninga i samfunnsfag. Kapittelet har to hoveddeler. For det første undersøker vi læreplanen ut fra hva den sier om ...
    • "Urfolk" og "mangfold" i skolens læreplaner 

      Olsen, Torjer Andreas; Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-17)
      Since 1974, the curriculum for the Norwegian school has had a overarching part that puts the school and its content into a bigger social and political context. As such, this part of the curriculum is a highly political and ideological text that expresses the state's purpose and interest related to the school. This article looks into how indigenous people, minorities and diversity is represented in ...
    • Yoik experiences and possible positive health outcomes: An explorative pilot study 

      Hämäläinen, Soile; Musial, Frauke; Graff, Ola; Olsen, Torjer Andreas; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-01-19)
      Background: Yoik is an old vocal music tradition of Sami, the indigenous people inhabiting Northern Fennoscandia and Kola peninsula in Russia. Studies of music therapy (MT) and especially singing have documented improvements in social and overall functioning in people With severe mental disorders and positive effect on depressive symptoms and sleep quality. Possible connections between yoik and ...