Show simple item record

dc.contributor.advisorSmith-Simonsen, Christine
dc.contributor.authorVestøl, Karine
dc.date.accessioned2023-06-16T08:12:52Z
dc.date.available2023-06-16T08:12:52Z
dc.date.issued2023-05-14
dc.description.abstractNorske holdninger til konflikten mellom israelere og palestinere har endret seg over tid. I tiårene etter andre verdenskrig gav Norge nærmest betingelsesløs støtte til den nye jødiske staten. I løpet av 1970- og 1980-tallet foregikk det en endring i norsk opinion og norsk offisiell utenrikspolitikk. Frem til år 2000 måtte lærebøker i videregående opplæring gjennomgå en statlig godkjenning. Oppgaven sikter på å undersøke utviklingen av lærebokfremstillinger av Israel-Palestina-konflikten, for å kunne vurdere hvorvidt endringene i norske holdninger kan spores i lærebøker brukt i videregående skole. Dermed kan oppgaven bidra til relevante vurderinger rundt hvordan fremstillinger av en spesifikk konflikt kan påvirkes av kontekst. Oppgavens kvalitative tilnærming er en integrert lærebok- og diskursanalyse. Utgangspunktet for oppgaven er læreplanene for videregående opplæring fra 1976 og 1996, og tilhørende lærebøker. Tidligere publisert forskning om konflikten mellom israelere og palestinere, samt verk om norske holdninger til denne, utgjør det historiografiske bakteppe for oppgaven. Teorigrunnlaget er de didaktiske begrepene historiebevissthet og kollektivt minne. Til tross for at dette er begreper som særlig har blitt etablert og debattert innenfor didaktiske tilnærminger til historiefaget de siste tiårene, viser oppgaven at begrepene egner seg til en didaktisk vurdering av de valgte lærebokfremstillingene. Analysen viser at lærebøkene allerede på 70-tallet presenterte relativt nyanserte tilnærminger til konflikten. Likevel viser funnene fra analysen av lærebøkene fra 90-tallet en endring mot en utvidet kontekst og mer nyanserte rammer. De undersøkte læreplanene la føringer for en historiebevisst tilnærming til konflikten. I lys av den statlige godkjenningsordningen, kan lærebokfremstillingene vurderes som komponenter i både et kulturelt og et sosialt kollektivt minne, og de kan anses som både produkter og produsenter for det samtidige samfunnet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29426
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectIsraelen_US
dc.subjectPalestinaen_US
dc.subjectHistoriedidaktikken_US
dc.subjectLærebokfremstillingeren_US
dc.subjectHistoriebevisstheten_US
dc.subjectKollektivt minneen_US
dc.titleIsrael-Palestina-konflikten i norske lærebøkeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)