Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUnger, Dana
dc.contributor.authorRødfjell, Lenita Benedicte
dc.date.accessioned2023-06-21T10:30:56Z
dc.date.available2023-06-21T10:30:56Z
dc.date.issued2023-04-28
dc.description.abstractKjærlighetsrelasjoner er en viktig del av våres liv og forskning viser til at kontekstuelle utfordringer (f.eks., arbeidsmengde), kan negativt påvirke slike relasjoner–et eksempel på jobb–til–liv konflikt. Arbeidet man utfører blir stadig mer komplekst og ansatte må utføre oppgaver som er både ukjente og utfordrende. Selv om slik kvalitativ arbeidsmengde er utbredt blant ansatte, vet vi lite om konsekvensene det kan ha for deres prestasjon i andre livsdomener. Ifølge work-home resources (W-HR) modellen, kan «nøkkelressurser» svekke den negative indirekte effekten av arbeidskrav på utfall i andre livsdomener ved å beskytte individers personlige ressurser. Til tross for viktigheten av nøkkelressurser i forholdet mellom arbeid og liv, er forskning på kognitive motivasjonsvariabler som mulige nøkkelressurser svært begrenset. Basert på W-HR modellen, er det mulig at behovet for kognisjon (NFC) har blitt oversett som en viktig nøkkelressurs som kan svekke det negative indirekte forholdet mellom kvalitativ arbeidsmengde og relasjonskvalitet. For å undersøke dette, gjennomførte vi en spørreundersøkelse som besto av 66 ansatte som var i et kjærlighetsforhold. Vi forventet (1) en negative indirekte effekt av kvalitativ arbeidsmengde på relasjonskvalitet via vigør som modereres av NFC, og (2) en interaktiv effekt av kvalitativ arbeidsmengde og NFC på relasjonskvalitet via positiv affekt. Resultatene viste til at NFC ikke modererte forholdene mellom kvalitativ arbeidsmengde og vigør og positiv affekt, noe som tyder på at NFC ikke representerte en nøkkelressurs i vår forskningsmodell. Funnene er i sterk kontrast til forslagene satt av W-HR modellen, og gir innledende støtte til ideen om affektsymmetri. Nøkkelord: kvalitativ arbeidsmengde, behovet for kognisjon, jobb–liv konflikt, work- home resources modellenen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29460
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268en_US
dc.titleThe Role of Need for Cognition in the Association Between Work Demands and Home Outcomesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)