dc.contributor.advisor | Karlsen, Solveig | |
dc.contributor.author | Betten, Rikke Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2023-06-27T05:41:10Z | |
dc.date.available | 2023-06-27T05:41:10Z | |
dc.date.issued | 2023-05-31 | en |
dc.description.abstract | Masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av en nysgjerrighet rundt temaet bærekraftig utvikling etter at dette har fått en større plass i fagfornyelsen (LK20). Målet med oppgaven er å belyse hvordan man som lærer kan legge opp undervisningopplegg i temaet slik at elevene får den kompetansen de trenger etter endt undervisning.
Gjennomførelsen av studien er blitt gjort i samarbeid med LISSI- prosjektet som har videoobservasjoner av en rekke undervisningsøkter i naturfag på en rekke skoler i Norge. Studien er en kvalitativ case-studie som ser på to undervisningsopplegg som omhandler temaet bærekraftig utvikling. Hensikten her er å se hvordan man kan legge opp undervisningsopplegg om temaet, og studien ønsker å svare på to forskningsspørsmål som er
1. Hvordan tilrettelegger en lærer for læring om bærekraftig utvikling i to undervisningsopplegg?
2. Hvilke kompetanser rundt bærekraftig utvikling ser undervisningsoppleggene ut til å fremme mest?
I studien er det blitt brukt rammeverk for analyse av undervisningsopplegg som fremmer bærekraftig utvikling av Sinnes (Sinnes, 2015, s.51) og ett rammeverk om kritisk tekning laget ut ifra Bailin sine punkt som utdanner en kritisk tenker (Bailin, 2003). Kritisk tenkning er en kompetanse i forhold til bærekraftig utvikling som er vektlagt både i teori og i læreplanverk, noe som ha gjort at undervisningsopplegg om dette temaet også er blitt undersøkt.
Funnene som er blitt fremvist viser at lærer tilrettelegger undervisningsopplegget med varierende arbeidsmetoder, som filmlaging, tankekart, filmvisning, gruppearbeid og flere andre. I tillegg viser funnene at kompetanse som blir arbeidet med, er både faglig kompetanse om bærekraftig utvikling, men i noe større grad undervisning for bærekraftig utvikling som skal utdanne elever til å bli aktive deltaksytere i en bærekraftig fremtid.
Denne studien håper jeg kan bidra med ideer og kunnskap til hvordan man kan legge opp undervisningsopplegg om og for bærekraftig utvikling. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29495 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BIO-3907 | |
dc.subject | Bærekraftig utvikling | en_US |
dc.subject | Naturfagundervisning | en_US |
dc.title | En videostudie av undervisningsopplegg som omhandler bærekraftig utvikling i naturfag | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |