dc.contributor.advisor | McNicol, John | |
dc.contributor.advisor | Wisløff Sandring, Vetle Lars | |
dc.contributor.author | Johanson, Mathias Bergum | |
dc.date.accessioned | 2023-06-29T05:36:14Z | |
dc.date.available | 2023-06-29T05:36:14Z | |
dc.date.issued | 2022-06-03 | en |
dc.description.abstract | Sammendrag
Forskning viser at det finnes en rekke muligheter til å lære av historiske dataspill og dets innhold. I denne oppgaven har jeg derfor undersøkt hvilke framstillinger et historisk dataspill kan skape og hvilken betydning den har for vår historieforståelse. Jeg undersøkte hvordan representasjonene spillerne møter i vikingspillet, Assassin’s Creed Valhalla kan bidra til forståelse for deler av det historiedidaktiske begrepet historisk tenkning. I Seixas og Mortons (2013) modell for historisk tenkning finner vi sentrale konsepter som historisk signifikans og historisk empati. Disse konseptene er henholdsvis sentrale til hvordan vi forstår hva som er betydningsfullt fra fortida og hvordan en skal tilnærme seg perspektivene fortidas mennesker hadde. Ettersom disse konseptene er viktige for vår historieforståelse har jeg i denne oppgaven koblet sammen det historiske dataspillet, Valhalla, med historisk signifikans og historisk empati. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan det historiske dataspillet, Valhalla, bidra til forståelse av historisk signifikans og historisk empati?
For å undersøke dette anvendte jeg en formalanalyse. Gjennom denne analyserte jeg hvordan spillet Assassin’s Creed Valhallas representasjoner av religion, sosiale forhold og kjønn og kjønnsroller kan bidra til en forståelse av de nevnte didaktiske konseptene. Funnene fra formalanalysen ble brukt til å drøfte om disse kunne bidra til forståelse for historisk signifikans og historisk empati.
Jeg fant at store deler av spillets framstillinger kan hjelpe spilleren å forstå hva som er betydningsfullt med vikingtida, og dermed vise spilleren hva som er signifikant. Det var imidlertid noe vanskeligere å se at dataspillet, kan bidra til forståelsen eller å skape empati til Valhallas mennesker, fordi kriteriene for historisk empati baserer seg på subjektive opplevelser.
Nøkkelord: Historiske dataspill, Assassin’s Creed, historisk tenkning, historisk empati, historisk signifikans. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29521 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3980 | |
dc.subject | Historiske dataspill | en_US |
dc.subject | Assassin’s Creed | en_US |
dc.subject | Historisk tenkning | en_US |
dc.subject | Historisk signifikans | en_US |
dc.subject | Historisk empati | en_US |
dc.title | Assassin’s Creed Valhalla: historisk signifikans og historisk empati | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |