dc.contributor.advisor | Friestad Pedersen, Ida | |
dc.contributor.advisor | Fossum, Ole Kristian | |
dc.contributor.author | Langstrand, Thomas | |
dc.contributor.author | Johansen, Kristian Magne | |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T05:36:31Z | |
dc.date.available | 2023-07-06T05:36:31Z | |
dc.date.issued | 2023-05-31 | en |
dc.description.abstract | Gjennom en mix-method research studie, undersøker vi hvordan studenter oppfatter overgangen fra videregående til universitetsmatematikken, og særlig hvordan de opplever måten bevis presenteres på. Vi gjennomførte en kvantitativ spørreundersøkelse med 110 respondenter og tre intervjuer for å besvare følgende to forskningsspørsmål:
1. Hva er studenters oppfatning av betydningen av bevis i matematikk, og hva slags matematisk forståelse ønsker studenter å oppnå
2. Hva kjennetegner studentenes syn på viktigheten av å kunne resonnere i matematikk?
Fra det første forskningsspørsmålet har vi presentert funn og tolkninger som antyder at studenter mener bevis er en viktig del av matematikk, og at de ønsker å opparbeide seg en relasjonell forståelse rundt bevis. Her fremkommer det også at studentene ikke opplever at undervisningen de utsettes for på universitetet ikke legger til rette for at en slik forståelse skal utvikles.
Vi diskuterer også de ulike rollene bevis kan ha i matematikken, og ut fra studentenes meninger utrykt gjennom spørreskjema og intervju, ser det ut til at bevisene som presenteres oftest har som hovedmål å verifisere. Litteratur slik som Hanna (1990), Kahle (2015) og De Villiers (1990) viser til at bevis for studenten burde omhandle noe mere enn å vise at noe er sant eller ikke. Hanna (1990) viser særlig til at måten bevis presenteres og jobbes med i skole og universitet burde vektlegge den forklarende rollen bevis kan ha, da dette vil gi forklaringer og innsikt i hvorfor matematikken er riktig og bygget opp slik den er.
Fra forskningsspørsmål 2 presenterer vi funn som viser til at studentenes opplevelse av hvorvidt det er viktig å argumentere for sine valg i matematikken endres etter overgangen til universitetsmatematikk. Etter inngangen til universitetet utrykker studenter at det er viktig å kunne begrunne valg, tatt i eget arbeid med matematikken. Videre presenterer vi funn fra det andre forskningsspørsmålet som antyder at studenter mener det er viktig å resonnere i matematikk, og at de selv ønsker å utvikle sin resonneringsevne. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/29571 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.subject | Bevis | en_US |
dc.subject | Overgang til universitet | en_US |
dc.title | Studenters oppfatning av overgangen fra videregående til universitetsmatematikk | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |