Show simple item record

dc.contributor.advisorFriestad Pedersen, Ida
dc.contributor.advisorFossum, Ole Kristian
dc.contributor.authorLangstrand, Thomas
dc.contributor.authorJohansen, Kristian Magne
dc.date.accessioned2023-07-06T05:36:31Z
dc.date.available2023-07-06T05:36:31Z
dc.date.issued2023-05-31en
dc.description.abstractGjennom en mix-method research studie, undersøker vi hvordan studenter oppfatter overgangen fra videregående til universitetsmatematikken, og særlig hvordan de opplever måten bevis presenteres på. Vi gjennomførte en kvantitativ spørreundersøkelse med 110 respondenter og tre intervjuer for å besvare følgende to forskningsspørsmål: 1. Hva er studenters oppfatning av betydningen av bevis i matematikk, og hva slags matematisk forståelse ønsker studenter å oppnå 2. Hva kjennetegner studentenes syn på viktigheten av å kunne resonnere i matematikk? Fra det første forskningsspørsmålet har vi presentert funn og tolkninger som antyder at studenter mener bevis er en viktig del av matematikk, og at de ønsker å opparbeide seg en relasjonell forståelse rundt bevis. Her fremkommer det også at studentene ikke opplever at undervisningen de utsettes for på universitetet ikke legger til rette for at en slik forståelse skal utvikles. Vi diskuterer også de ulike rollene bevis kan ha i matematikken, og ut fra studentenes meninger utrykt gjennom spørreskjema og intervju, ser det ut til at bevisene som presenteres oftest har som hovedmål å verifisere. Litteratur slik som Hanna (1990), Kahle (2015) og De Villiers (1990) viser til at bevis for studenten burde omhandle noe mere enn å vise at noe er sant eller ikke. Hanna (1990) viser særlig til at måten bevis presenteres og jobbes med i skole og universitet burde vektlegge den forklarende rollen bevis kan ha, da dette vil gi forklaringer og innsikt i hvorfor matematikken er riktig og bygget opp slik den er. Fra forskningsspørsmål 2 presenterer vi funn som viser til at studentenes opplevelse av hvorvidt det er viktig å argumentere for sine valg i matematikken endres etter overgangen til universitetsmatematikk. Etter inngangen til universitetet utrykker studenter at det er viktig å kunne begrunne valg, tatt i eget arbeid med matematikken. Videre presenterer vi funn fra det andre forskningsspørsmålet som antyder at studenter mener det er viktig å resonnere i matematikk, og at de selv ønsker å utvikle sin resonneringsevne.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29571
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectBevisen_US
dc.subjectOvergang til universiteten_US
dc.titleStudenters oppfatning av overgangen fra videregående til universitetsmatematikken_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)