Show simple item record

dc.contributor.advisorDyb, Kari
dc.contributor.authorØsterås, Kamilla
dc.date.accessioned2023-07-17T05:59:20Z
dc.date.available2023-07-17T05:59:20Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er hvordan gutter opplever å velge utradisjonelle yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring. Jeg har gjennomført 8 semistrukturerte dybdeintervjuer på to videregående skoler i to bykommuner i Norge for å svare på problemstillingen: Hvordan opplever gutter å velge et jentedominert yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring, og hvilke faktorer påvirker guttenes utdanningsvalg? Jeg har brukt tidligere forskning og teoretiske begreper for å belyse problemstillingen. De teoretiske begrepene jeg har brukt er Ivar Frønes og Ragnhild Brusdal (2000) sin redegjørelse for utdanning og kjønn i kunnskapssamfunnet. Den andre teorien jeg har valgt, er Butler sin teori om performativt kjønn som et overordnet perspektiv på kjønn. Jeg har også valgt ut to begreper som presenteres i Liza Reisel, Øyvind Søraas Skorge og Stian Uvaag sin rapport Kjønnsdelte utdannings- og yrkesvalg fra 2019. Dette er en kunnskapsoppsummering av forskning på kjønnsdelt utdannings- og yrkesvalg. I denne rapporten har de presentert etablert kunnskap og forskning om hvorfor det norske utdanningssystemet og arbeidsmarkedet er svært kjønnsdelt. Gjennom sine undersøkelser har de funnet to «etablerte teoretiske forklaringer på hvorfor gutter og jenter velger forskjellige utdanninger og yrker» (Reisel et al., 2019). Disse to teoretiske begrepene er: a) akseptable preferanser og b) rasjonelle valg. I tillegg skal jeg presentere et begrep Ivar Frønes og Ragnhild Brusdal (2000) har gjort rede for, nemlig selvrealisering. Man må se denne problemstillingen sammen med det kunnskapssamfunnet vi har i dag. Her har jeg trukket inn betydningen av utdanning og endringen av kjønn. Dette ligger til grunn for oppgaven. I studien fant jeg ut at de faktorene som påvirker guttenes utdanningsvalg mest er egne interesser, familie og venner. De verdsetter disse høyt, fordi utdanning er en arena for selvrealisering. Flere av informantene synes utdanningsvalg er vanskelig, og har kjent på det å følge strømmen, for å så ombestemme seg. Studien viser at den viktigste årsaken til guttenes utdanningsvalg er egne interesser. Samt at informantene uttrykker at kjønn ikke har noen stor betydning for utdanningsvalget deres. Likevel kan man konkludere med at guttene blir påvirket av kjønn på grunn av de etablerte kjønnsnormene i samfunnet. Dette ser man da alle informantene velger tradisjonelt innenfor det utradisjonelle utdanningsprogrammet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29691
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectSOS-3981en_US
dc.titleTradisjonelle valg i et utradisjonelt utdanningsprogram - En kvalitativ studie av gutter som velger jentedominerte yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæringen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)