dc.contributor.advisor | Johnsen, Trygve | |
dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.author | Zvorono, Veronika Georgievna | |
dc.date.accessioned | 2011-03-28T10:59:43Z | |
dc.date.available | 2011-03-28T10:59:43Z | |
dc.date.issued | 2011-02-04 | |
dc.description.abstract | Undersøkelsen TIMSS Advanced 2008 blant elever i videregående skole har påvist svake resultater hos norske elever i matematikk. Samme undersøkelse viser at russiske elever har bedre resultater enn de norske. En analyse av eksamensoppgave kan si noe om hva skolens undervisning har fokusert på. Med basis i backwash-effekten (Clarkes, 1996) undersøkte jeg eksamensoppgaver i matematikk i Norge og i Russland. Min oppgave belyser spørsmålet om hvilke kognitive nivå som blir testet ved eksamener i matematikk i Norge og i Russland, og om det finnes forskjeller i disse nivå. Som analyseredskap brukte jeg tre ulike taksonomier: TIMSS, Blooms og Bespaljkos taksonomier for kognitive kategorier ved kunnskapservervelse. For å avgrense omfang av oppgaven, valgte jeg til analyse kun oppgaver med logaritmer fra eksamener vår 2009, høst 2009 og vår 2010 i Norge og i Russland. Mine analyser av eksamensoppgaver med logaritmer for kurs matematikk R1 på videregående skole for de to siste årene viser blant annet at norske elevene testes kun i standardiserte rutinepregede oppgaver. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2998 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2729 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2011 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3906 | en |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en |
dc.title | En sammenlignende studie av norske og russiske eksamensoppgaver med logaritmer : en analyse av eksamensoppgaver med kognitive kategorier som redskap. | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |