Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohnsen, Trygve
dc.contributor.advisorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.authorZvorono, Veronika Georgievna
dc.date.accessioned2011-03-28T10:59:43Z
dc.date.available2011-03-28T10:59:43Z
dc.date.issued2011-02-04
dc.description.abstractUndersøkelsen TIMSS Advanced 2008 blant elever i videregående skole har påvist svake resultater hos norske elever i matematikk. Samme undersøkelse viser at russiske elever har bedre resultater enn de norske. En analyse av eksamensoppgave kan si noe om hva skolens undervisning har fokusert på. Med basis i backwash-effekten (Clarkes, 1996) undersøkte jeg eksamensoppgaver i matematikk i Norge og i Russland. Min oppgave belyser spørsmålet om hvilke kognitive nivå som blir testet ved eksamener i matematikk i Norge og i Russland, og om det finnes forskjeller i disse nivå. Som analyseredskap brukte jeg tre ulike taksonomier: TIMSS, Blooms og Bespaljkos taksonomier for kognitive kategorier ved kunnskapservervelse. For å avgrense omfang av oppgaven, valgte jeg til analyse kun oppgaver med logaritmer fra eksamener vår 2009, høst 2009 og vår 2010 i Norge og i Russland. Mine analyser av eksamensoppgaver med logaritmer for kurs matematikk R1 på videregående skole for de to siste årene viser blant annet at norske elevene testes kun i standardiserte rutinepregede oppgaver.en
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10037/2998
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2729
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subject.courseIDMAT-3906en
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en
dc.titleEn sammenlignende studie av norske og russiske eksamensoppgaver med logaritmer : en analyse av eksamensoppgaver med kognitive kategorier som redskap.en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel