Viser treff 6574-6593 av 7096

    • U.N. Discourses on Indigenous Religion 

      Kraft, Siv Ellen (Chapter; Bokkapittel, 2017-06-06)
      Several scholars have commented on the ‘spiritual tone’ of u.n. discourses on indigenous peoples, but mostly in passing and never – to my knowledge – as a main focus. An attempt to address this gap and discuss in more detail u.n. discourses on indigenous religion, this chapter is concerned with references to religion and cognates, and with extent, patterns and usage. Anything resembling a complete ...
    • Uavslutta vitskapeleg etterskrift til "Ein betre vår ein gong. Elias Blix" 

      Aschim, Anders (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2010-11-05)
      Hovuddelen av avhandlinga er ein biografi om salmediktaren, teologen, lingvisten og politikaren Elias Blix (1836-1902). Biografien granskar samspelet mellom nokre av dei viktigaste sosiale, politiske og kulturelle endringsprosessane som forma det moderne norske samfunnet i siste halvdel av 1800-talet, slik dette kjem til uttrykk i ei individuell livsforteljing. Eit etterskrift gir eit oversyn over ...
    • UB som universitetspolitisk gjærdeig og ressurs 

      Bertelsen, Reidar (Working paper; Arbeidsnotat, 2002-04)
    • Ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning 

      Heggland, Cecilie Randa; Alfstad, Ingrid (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-13)
      Denne masteroppgaven omhandler ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning. Hva som oppleves ubehagelig, og hvor sterkt ubehaget oppleves, varierer fra lærer til lærer. Noe som likevel går igjen i oppgaven, er at de ubehagelige opplevelsene til lærerne ofte innebærer følelser som frustrasjon, usikkerhet, oppgitthet og bekymring. Studien er kvalitativ og tar utgangspunkt i følgende problemstilling: ...
    • Ubiquitous absent enemies: character engagement in the contemporary war film 

      Pötzsch, Holger (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      The present article provides an analysis of the narrative and technical devices through which contemporary war films frame audience engagement with characters. It compiles and systematizes a wide set of empirical findings and exemplifies these through brief, illustrative readings of a selection of films. Combining Smith’s approach to film reception with insights from Laclau and Mouffe’s theory of ...
    • Ugyldig skolefravær. En litteraturstudie om risikofaktorer til ugyldig skolefravær 

      Aas, Benedikte; Jensen, Marita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-13)
      Tema for masteroppgaven er risikofaktorer som kan føre til ugyldig skolefravær. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om forhold ved individ, hjem, skole, miljø og andre sosiale forhold har betydning for elevers skolefravær. I oppgaven redegjør vi for ulike former og begreper for skolefravær. Oppgaven er en gjennomgang av eksisterende forskning og litteratur om temaet. I tillegg har ...
    • UiTs rekrutteringsstrategi - implementert, eller bare intendert? 

      Osnes, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-05)
      Denne studien tar for seg rekrutteringsstrategien til Universitetet i Tromsø (UiT). Målet har vært å finne ut om den intenderte rekrutteringsstrategien på overordnet nivå er implementert på enhetsnivå. UIT er et bredde universitet som ble etablert i 1968. Alderssammensetningen i faste vitenskapelige stillinger gjenspeiler universitetets alder. Ledelsen har erkjent at rekruttering av ny kompetanse ...
    • Uklarhet til Fravær: Kreativitet i Fagfornyelsen. En kvalitativ dokumentanalyse av norske utdanningspolitiske dokumenter som er tilknyttet Fagfornyelsen i perioden 2014 - 2020 

      Skytterstad, Remi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Kreativitet er en nødvendig betingelse for framgang og utvikling, både på personlig og kollektivt plan. Derfor er utviklingen av kreativitet blant barn og unge en nødvendig oppgave for utdanningssystemet. I det nye årtusenet har kreativitet fått stadig større plass i de fleste land sine læreplaner. I Fagfornyelsen framkommer det tydelig at oppmerksomheten om kreativitet også har økt i Norge. I dette ...
    • Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering 

      Storvoll, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06)
      Moderne organisasjoner må forholde seg til stadig nye bølger av populære oppskrifter eller ideer for “riktige” måter å organisere og lede på. Oppskrifter spres gjennom utviklingsarenaer og gjennom dekontekstualisering fra organisasjoner. Et stort og viktig fokus som “herjer landet” er oppskrifter på omdømmehåndtering. Som mange oppskrifter har også disse vært lenge i private virksomheter forkledd i ...
    • Ulike beskrivelser av landgangen i Bjerkvik og 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger under andre verdenskrig 

      Norland, Ådne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven gir et innblikk i hvordan landgangen i Bjerkvik og 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger har blitt beskrevet ut fra et militært syn, i forhold til et sivilt syn innen sakprosa. Problemstillingen gjør seg relevant da disse hendelsene har blitt fremstilt på svært ulike måter. Før analysen av de ulike verkene blir gjort, trekkes tidligere forskning, situasjonen rund krigshistorieskriving ...
    • Ulike ledelsesformer : kilde til konflikt? 

      Grønnbakk, Heidi Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06-01)
      Denne oppgaven er skrevet som en del av masterutdanningen i erfaringsbasert ledelse på Institutt for sosiologi, statsvitenskap og planlegging ved Universitetet i Tromsø. Jeg har valgt å skrive min oppgave om ledelse og sykefravær. Dette er et relevant tema i min jobb som avdelingsleder. Slik jeg ser det er lederskap redskapet for å få til et godt arbeidsmiljø, og det er derfor viktig at lederskap ...
    • Ulike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæring 

      Olaff, Heidi Skorge; Larsen, Kenneth (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      På verdensbasis er det en økende prevalens av individer som får diagnosen autismespekterforstyrrelser. Tilgang på effektive intervensjoner er derfor avgjørende for en god prognose. Hvilken type intervensjon som tilbys i Norge er avhengig av en rekke faktorer utover det at intervensjonen må ha oppnådd status som empirisk støttet, som for eksempel preferanse hos profesjonelle. Denne gjennomgangen ...
    • Ulike veger fra nordsamisk til lulesamisk 

      Trosterud, Trond; Antonsen, Lene; Mikkelsen, Inga Lill Sigga; Lorentsen, Anders Viel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-28)
      The present article evaluates different approaches to the construc-tion of a North Saami-Lule Saami dictionary. The pivot method (via Norwegian) gives rise both to a low coverage and to a massive overgeneration and requires other methods in order to distinguish between good and bad candidate pairs. We show that it is possible to distinguish reliably between good and bad pairs ...
    • Ultraviolet vision and avoidance of power lines in birds and mammals 

      Tyler, N. J. C.; Stokkan, Karl-Arne; Hogg, Chris; Nellemann, Christian; Vistnes, Arnt Inge; Jeffery, Glen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      No abstract
    • Un "chín" sobre la variedad dominicana 

      Danielsen, Ruth Esther Castro (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-30)
      En este trabajo de máster presentaremos la manera en que los hablantes dominicanos perciben su propia variedad del español y otras variedades. Para ello nos basaremos en la distinción entre actitudes afectivas y actitudes cognitivas. Se analizará la variedad dominicana a través de una encuesta, realizada a hablantes nativos del país. También se analizará un pequeño grupo de extranjeros pertenecientes ...
    • Un análisis sintáctico de dos tipos de causante 

      Fabregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-12-15)
      Este trabajo muestra que, sobre la suposición de que los papeles temáticos deben corresponder a posiciones específicas dentro de una jerarquía sintáctica, deben distinguirse dos tipos de causantes. Combinando pruebas sintácticas y semánticas tomadas de (a) los participios resultativos; (b) las nominalizaciones eventivas y (c) las construcciones causativas se argumenta que hay un causante directo, ...
    • Un aspecto de la sintaxis de los cardinales complejos 

      Fabregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
    • Un cardinal 'y medio': adjetivos y cuantificadores 

      Fábregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Pese a los estudios que tratan el tema de la cuantificación mediante numerales en español, existe una cuestión que está poco investigada: las construcciones de cardinal y valor fraccionario (un libro y medio, un kilo y cuarto). El objetivo de este trabajo es arrojar algo de luz sobre sus propiedades sintácticas y semánticas, con atención especial a las construcciones con y medio, que presentan ...
    • Un estudio empírico de las colocaciones formadas por los verbos disponer de y constar de 

      Oddøy, Krister Mathias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)
      The main objective of this thesis is create an empiric study of two regimen verbs in Spanish that are similar in meaning. The verbs are disponer de and constar de. Briefly explained, this thesis contains two vital components of equal importance: i) to better understand the nature of these two verbs and ii) to try to create models with the purpose of explaining how these regimen verbs work. This will ...
    • Un estudio sobre las estrategias y la metodología más adecuadas en la didáctica española con relación a la flexión nominal y adjetival. ¿Cómo se aprende mejor? 

      Andersen, Anja Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-29)
      I denne oppgaven er fokuset grammatikk, og jeg har gitt ei grundig innføring av spanske substantiv, og også samsvarsbøyning med adjektiv. Hvordan lærer elever spansk grammatikk? Her med fokus på substantiv og adjektiv. Didaktisk opplegg for dette er utprøvd i klasse, resultatene kartlagt og analysert, og mer tilrettelagt didaktikk foreslått med utgangspunkt i metodiske og strategiske modeller. Målet ...