Viser treff 2894-2913 av 7111

    • I hvilken grad har rederienes Human Resource Management betydning for om sjøfolkene blir værende i rederiet eller ikke? 

      Davies, Paul Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-30)
      I denne oppgaven forsøker jeg å finne ut om det er en sammenheng mellom organisasjoners fokus på Human Resource Management og om dette påvirker organisasjonenes evne til å beholde sine ansatte. Personer med maritim kompetanse er ettertraktet i arbeidsmarkedet- både nasjonalt og internasjonalt. Den kraftige veksten i maritim sektor og spesielt innenfor olje og gass er med på å skape en kannibalisme ...
    • I hvilken grad kan Marinen redusere turnover hos offiserer? 

      Loe, Suzanne; Isane, Karl Espen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      Hensikten med denne studien er å undersøke i hvilken grad Marinen kan redusere turnover hos offiserer. Gjennom to forskningsspørsmål har studien kartlagt sluttårsaker og nødvendige tiltak blant de yngste offiserene i Marinen fra gradsnivå OF1 fenrik opp til og med OF3 orlogskaptein. Undersøkelsesdesignet er en deduktiv tilnærming med kvantitativ metode der spørreundersøkelse er benyttet. ...
    • I hvilken grad påvirker omvendt undervisning elevenes matematikkunnskap og oppfatninger om matematikk? 

      Haavold, Per Øystein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-03-13)
      De siste årene har omvendt undervisning, eller flipped classroom, vært mye omtalt i både norsk og utenlandsk skoledebatt. I en gjennomgang av relevant litteratur konkluderer Estes, Ingram og Liu (2014) at omvendt undervisning kan ha en positiv læringseffekt. I denne studien ble et kvasieksperiment gjennomført på tre videregående skoler for å undersøke i hvilken grad omvendt undervisning påvirket ...
    • I hvilken grad var fylkeslagenes valgkampopplegg foran stortingsvalget 2005 profesjonalisert? 

      Sveen, Tore (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06)
      Denne undersøkelsen bygger på intervju med fylkeslag i Sør-Trøndelag foran stortingsvalget i 2005, med vekt på den såkalte profesjonaliseringen av valgkamp. Konklusjonen er at norsk stortingsvalgkamp på fylkeslagsnivå ikke er profesjonalisert. Bruk av, og bakgrunn for valg av virkemidler i fylkeslagenes valgkamp tyder ikke på en profesjonalisert valgkamp på dette i nivået i Norge. Kriterier for hva ...
    • I Imams "Zon". Silvana Imams lyrikk - et frigjøringsprosjekt? 

      Thomassen, Kari Bjørkli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      I denne studien av Silvana Imams tekster fra 2013 til 2019 undersøkes hvordan motiver for religion og ulike former for kamp benyttes til å forhandle fram frigjøring. Frigjøringsprosjektet er på både individuelt og kollektivt nivå. For individet problematiseres måten verden og samfunnet er organisert i kategorier som kjønn, etnisitet, religion, kjønnsidentet og seksualitet. Teorier om interseksjonalitet ...
    • I kastet me down on the sofa: A dive into lexical errors and Norwegian influence in the English of pupils in Norway 

      Fagerås Hansen, Frode; Schløpke, Sondre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Abstract This study aims to find the distribution between interlingual and intralingual influence among pupils in Norway, in addition, we want to observe to what extent the lexical errors among the pupils are influenced by Norwegian. We also observed which lexical errors influenced by Norwegian were the most common. In order to answer our thesis and research questions, we used a quantitative ...
    • I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene 

      Blix, Hilde Synnøve; Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-24)
      Denne artikkelen har som mål å bidra til diskusjoner om begrepet kvalitet slik det framkommer i bedømmelsesprosesser ved professor- og dosentopprykk, gjennom å utforske hvorvidt og hvordan kjønn har betydning for måten kvalitet vurderes og kommer til uttrykk på i slike prosesser. Studien er en analyse av dybdeintervjuer med fem erfarne komitémedlemmer i kunstutdanningsfeltet i Norge. Vår analyse av ...
    • 'I know the world in two languages': Sámi multilingual citizenship in textbooks for the school subject Norwegian between 1997 and 2020 

      Johansen, Åse Mette; Markusson, Elin Furu (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      This article presents how Sámi multilingual citizenship is represented in four textbooks for the school subject Norwegian in junior high school (school years 8–10). The books were published between 1997 and 2020. Based on insights from critical discourse analysis as well as research on language ideologies and multilingual citizenship, the study shows how textbooks gradually present a more detailed ...
    • I love freedom! - The Role of Art in Social Movements: Women's Strike Protests in Poland 2020 

      Kądrzycka, Aleksandra Karolina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-12)
      Thesis refers to the fields of art, social science, and politics and the role of artworks in social movements. It emphasizes the meaning and power of art in social movements. Using the concepts of structural violence, protest art, artivism, and transformative power of art as theoretical background as well as multimodal discourse analysis as methodology, it provides answers to research questions. ...
    • I músu fu woóko taánga : Restructuring in Saamáka 

      van de Vate, Marleen Susanne (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2008)
    • I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag. 

      Davidsen, Amalie Fredheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det ...
    • I oppdemmingspolitikkens grenseland : Nord-Norge i den kalde krigen 1947–70 

      Bones, Stian (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-09-27)
      Under den kalde krigen var Nord-Norge et grenseområde, noe som satte Norge i ei spesiell stilling. Spørsmålet om hvordan man skulle forholde seg til den mektige naboen i øst, kom i sentrum for norsk sikkerhetspolitikk. Avhandlinga undersøker hvordan man forholdt seg til dette problemet i Arbeiderpartiet, både sentralt og lokalt. I forlengelsen av dette påvises det at de sosialdemokratiske partiene ...
    • I reč Сěsarʹ: Titlo-abbreviations in Old East Slavic 

      Skjølsvold, Jens Kristian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-20)
      In this thesis I research the use of a diacritic mark know as a titlo and its use in Old East Slavic. Available literature suggests that titlos were used by Muscovite scribes to abbreviate words that denoted objects which were regarded as particularly sacred. However, literature on Old Rusian and Middle Russian handwriting, and Slavic paleography suggest that titlo-abbreviations may have been used ...
    • “I shut it out”: expectant mothers’ fear of childbirth after a traumatic birth—a phenomenological study 

      Nordsletta, Anne-Hedvig Salmi; Sommerseth, Eva; Røseth, Idun; Olsen, Barbo; Forgaard, Anikken (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-19)
      Purpose: To describe expectant mothers’ experiences of fear of childbirth after a previous traumatic birth.<p> <p>Method: Qualitative, individual, in-depth interviews were conducted with eight expectant mothers between September and November 2020. Data were analysed using a descriptive phenomenological approach. <p>Results: We identified four interconnected constituents: Suboptimal midwifery ...
    • I skolens randsone - opplæring for ungdom under offentlig omsorg : en kvalitativ kasus-studie med fokus på elevers skolefortellinger 

      Berg, Kari (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2009-06-10)
      Avhandlingen er en kvalitativ kasus-studie og fokuserer på offentlig tilrettelegging av barns oppvekst, med spesiell vekt på skolekarrierer til unge plassert av barnevernet i institusjon. Arbeidet tar utgangspunkt i nasjonal og internasjonal forskning som viser at barn som blir plassert i institusjoner eller fosterhjem, har uforholdsmessig lave skoleprestasjoner, avslutter skolegangen tidligere enn ...
    • I skyggen av første verdenskrig: De nordiske ministermøtene 1914–1918 

      Løkken, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-19)
      Etter utbruddet av hva som senere er kjent som første verdenskrig møttes de skandinaviske utenriksministrene og de tre kongene i Malmø 18-.19 desember 1914. Dette møtet endte opp med å bli innledningen til en praksis hvor det jevnlig ble holdt møter mellom de skandinaviske landenes ledelse gjennom hele verdenskrigen og også etter krigen, der de skandinaviske stats- og utenriksministrene kunne drøfte ...
    • I theoria og praxis. Immanuel Kant om teorien det høyeste gode, innen etikk og religionsfilosofiens praksis 

      Thoresen, Paul Viktor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
      I denne thesis følger vi Immanuel Kants, 1724 – 1804, konstruktive utvikling av konseptet det høyeste gode, Höchstes Gut, i form av transcendent teoretisk idé og videre i kraft av immanent praktisk ideal, innen en total etikk og religionsfilosofi. I besvarelsen foretas en kritisk refleksjon over flere av Kants verk, i hovedsak de tre Critiques og Religionsskriftet, samt hans siste verk Opus Postumum. ...
    • ‘I think reading is fun, right up to the point where I have to write something about it’. Action Research on the influence of Extensive Reading on pupils’ relationship towards reading English literature 

      Pedersen, Maren Langseth; Grann, Hildur (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
      This study examines lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature and how the implementation of Extensive Reading can influence said relationship. The thesis question is: How may a period of facilitated Extensive Reading influence lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature? Using Action Research, the thesis question was investigated ...
    • I vårt bilde? Landskap og kulturminner, verdi og forvaltning 

      Myrvoll, Elin Rose (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2012-11-29)
      I denne avhandlinga undersøkes ulike faktorer eller formasjonsprosesser som gjør seg gjeldende når et kulturminne identifiseres og registreres. Valg av klassifikasjonssystemer, arkiv- og databasesystemer, tilskriving av verdi, lovverk og forvaltningsstruktur er alle faktorer som står i et dynamisk forhold til hverandre og som påvirker kulturminnene og kunnskapsproduksjonen om dem. Med dette ...