Blar i tittel Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Viser treff 3289-3308 av 7097
-
«Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-10)I den nye læreplanen (LK20) ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Denne studien undersøker begrepsforståelse, skjønnlitteraturens betydning og didaktikk knyttet til temaet. Våren 2019 ble 13 norsklærere fra fem videregående skoler intervjuet ved bruk av en semi-strukturert intervjuguide. Den tematiske analysen av datamaterialet viser følgende resultater: Lærerne ... -
"Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk": en kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av egen flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-02)Denne masteroppgaven handler Hanna, en tysk-norsk ungdom i Tromsø og hennes flerspråklighet. Problemstillingen handler om hvordan Hanna opplever sin egen flerspråklighet i overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen, og ved hjelp av tre forskningsspørsmål, vil oppgaven belyse hvilke språkvalg Hanna tar i en slik overgang, hvordan disse språkvalgene kan si noe om en utvikling av en flerspråklig ... -
Jeg fant, jeg fant! - men hva fant jeg? En dokumentasjonsvitenskapelig analyse av studenters oppfatninger av kildekritikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)I denne oppgaven har jeg sett på hva studenter gjør og hvordan de tenker i forhold til kildekritikk. Funnene mine viser at kunnskap om kildekritikk og praktiske ferdigheter knyttet til kildekritiske vurderinger mangler i stor grad i dag. Forskningen viser at informasjonssøking er en rutinemessig aktivitet som styres og organiseres på den måten vi tidligere har foretatt den på. Dette betyr at de ... -
"Jeg forstår ikke helt. Kan du forklare på en annen måte?"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-02)Gjennom å sette meg inn i teori, tidligere forskning og egen erfaring på blant annet hvilket kraftfullt pedagogisk verktøy multimodal teknologi kan være, har min undring kommet. Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom multimodal samfunnsfagundervisning i videregående skole, og elevenes opplevde læring? Teorien jeg har anvendt er ... -
”Jeg føler at eksamen kan komme til å knuse drømmen”. En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å ta utdanningsvalg
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av hvordan elever i tredje klasse på videregående skole opplever å ta utdanningsvalg. Empirien ble samlet inn ved å intervjue både elever og karriereveiledere. Elever ble intervjuet i grupper, mens karriereveiledere ble intervjuet individuelt. Sentrale funn var at utdanningsvalget opplevdes som utfordrende og usikkert. Elevene fokuserte i stor ... -
«Jeg føler meg ikke veldig rustet etter fem år på en integrert master i lærerutdanningen, i forhold til hva jeg skal gjøre som lærer». En kvalitativ studie av åtte lærerstudenter sin oppfatning av den integrerte masterutdanningen som grunnskolelærer ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-07-30)I denne kvalitative masteroppgaven har vi sett på den teoretiske undervisningen som våre informanter, Kull 3, fikk gjennom den integrerte mastergraden i grunnskolelærerutdanningen. Empirien vår ble samlet inn gjennom å intervjue åtte lærerstudenter ved Universitetet i Tromsø –Norges Arktiske Universitet, –Campus Mellomveien. Disse åtte informantene var fordelt mellom klassetrinn 1.-7. og klassetrinn ... -
"Jeg gjør nu ikke regning paa synderlig lang livsfrist". Unaturlig narrativ og håp i Henrik Wergelands dødsleiedikt
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-19)Studies within oncology show that patients suffering from cancer report having a stronger feeling of hope than the general population. Such findings correspond to the pivotal role hope has in Henrik Wergeland’s (1808–1845) six so-called deathbed poems. Writing of illness the way Wergeland does is a part of the tradition of autobiographical literature called pathography. However, also having a dead ... -
"Jeg har et krokodillehjerte". Tidligere voldsutsatte krysskulturelle unge voksnes oppfatning av egen livsmestring, psykisk helse og motstandskraft, med særlig fokus på autonomi, identitet og fremtidsutsikter.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)Dette masterprosjektet har som mål å bidra til den empiriske norske kunnskapsbasen om konsekvensene av uheldige barndomserfaringer som vold og kriser. Hensikten har vært å fortolke og analysere informantenes livsverden med deres krysskulturelle arv som bakteppe. Det har vært særlig viktig å få frem historien til de voldsutsatte, selv om erfaringene deres har vært til tider ubehagelig å høre på. ... -
«Jeg har lyst å bli noe jeg kan jobbe med her». En sosiologisk analyse om rurale elevers utdanningsorienteringer og betydningen av stedet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-13)Denne studien er en del av prosjektet RUR-ED, som tar for seg utdanningsforskjeller i rurale og urbane områder. Innen utdanningsforskning har det rurale stedet fått lite oppmerksomhet, da det urbane har blitt sett på som normen. Formålet med denne studien er rurale elevers utdanningsorienteringer, hva det som former dem, og om det rurale stedet gir muligheter eller begrensninger. Problemstillingen ... -
"Jeg har opplevd mye skriveglede. Sikkert nok til å fylle hele jorda!" Et digitalt samskrivingsprosjekt på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven omhandler digital samskriving blant mellomtrinnselever, og har fokus på skriveglede og samarbeidslæring. Studien ble gjennomført i to klasser på femte årstrinn, og datamaterialet består av observasjonsnotater og elevlogger. Hovedspørsmålet som belyses er som følger: Hvordan påvirker digital samskriving elevers skriveglede på mellomtrinnet? Dessuten var det også et mål å finne ... -
"Jeg har spilt spill hele livet og I'm Just fine" - En kvalitativ studie av gamere og deres beskrivelser av spill i deres hverdagsliv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06)Denne studien tar utgangspunkt i voksne gamere, som spiller eller har spilt "World of Warcraft" på hverdagslig basis, og deres beskrivelser av hva spill og spilling er for dem i deres hverdagsliv. Med et betinget perspektiv på forholdet mellom aktør, teknologi og det virtuelle, tar denne oppgaven sikte på å belyse online-liv som integrert i offline-liv. Det vil bli argumentert for at spill er ordinære ... -
Jeg hører deg ikke, det er for mørkt her
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-31)Denne studien tar for seg hva en hørselshemmet elev i ordinær grunnskole mener en matematikklærer må kunne og gjøre, for å tilpasse matematikkundervisningen i det ordinære klasserommet. Problemstillingen er som følger: Hva mener en hørselshemmet elev er viktig for å kunne tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med hørselsproblematikk? For å besvare problemstillingen har jeg benyttet ... -
Jeg hører til i klassen. Sosial tilhørighet i et salutogent perspektiv.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie av elevers rapportering om sosial tilhørighet før og etter en intervensjon. Teorigrunnlaget tar utgangspunkt i det salutogene perspektiv; hvordan skape begripelighet, håndterbarhet og menigsfullhet i livet (Antonovsky, 2012). Dette samsvarer med skolens oppgåve; å ruste elevene for møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Haugen ... -
"Jeg jobber med hjertet" Innvandreres erfaringer med å arbeide i helse- og omsorgssektoren
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)Til tross for innvandrernes økende andel og betydning i det profesjonelle helse- og omsorgsarbeidet i alle deler av landet, er vår kunnskap om denne gruppen fortsatt begrenset. Denne artikkelen analyserer dybdeintervjuer med 17 innvandrere i Finnmark med vekt på relasjonelle aspekter i deres fortellinger om å arbeide som helse- og omsorgsarbeidere. Migrantene legger vekt på sin evne til å ... -
"Jeg køddet bare" - da betyr det jo ingenting...: Om krenkende språkbruk og ledergrep for å forebygge krenkelser i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Vår forskning handler om krenkende språkbruk blant barn og unge. Forskningens grunnpilar ser på ledelse av endrings- og transformeringsprosesser i organisasjonen og hvordan skoleleders fokus på arbeid med danning basert på felles verdigrunnlag kan bidra til større bevisstgjøring i forhold til krenkende språkbruk. Vårt forskerfokus er på hvilke ledergrep og muligheter skolen har for å forebygge og ... -
"Jeg leser bare på mobilen min"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne masteroppgaven har et søkelys rettet mot ungdomsskoleelevers lesevaner, holdninger til lesing og leseforståelse på skjerm og papir. Problemstillingen som har vært utgangspunktet for prosjektet er følgende: Hvilket lesemedium foretrekker elever på ungdomstrinnet, og hvilke sammenhenger har det med lesemotivasjonen og leseforståelsen deres? Som en operasjonalisering av problemstillingen for å ... -
Jeg lærer, altså er jeg! : en kvalitativ undersøkelse om voksnes læringserfaringer på arbeidsplassen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-13)Denne oppgaven handler om hvordan høyt utdannete arbeidstakere reflekterer rundt egen læring på arbeidsplassen, og hvordan læringserfaringene kan forstås i lys av kognitive og sosiokulturelle læringsteorier. Det er fem personer fra en kunnskapsbedrift som er intervjuet, og alle har høyere utdanning i form av fordypning i et hovedfag. Det empiriske materialet viser at læring for dem er like mye en ... -
«Jeg må bare svare». En studie av smarttelefonbruk og sosialitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Temaet for oppgaven er smarttelefonbruk i Norge i samhandlingskontekster, og jeg har undersøkt hvilken rolle denne nye kommunikasjonsteknologien spiller for samhandlingen som utspilles ansikt-til-ansikt. Samtidig har jeg, ut ifra det empiriske materialet, undersøkt hvorvidt vi i dag har å gjøre med en ny sosial form. En sosialitet som utspiller seg i det digitale rommet gjennom smarttelefonbruk og ... -
«Jeg måtte se for meg mer enn det som står i teksten.» En studie av elevers bruk av egen fantasi og forkunnskaper i møtet med en skjønnlitterær tekst.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne masteroppgaven presenterer en empirisk undersøkelse som har sett på hvordan elever bruker egne minner og erfaringer i møtet med en skjønnlitterær tekst for å tolke det teksten antyder, men ikke fremstiller direkte. I studien ble det gjennomført et undervisningsopplegg i en åttendeklasse, og datamaterialet består av skriftlige elevbidrag og observasjonsnotater. Forskningsspørsmålet som belyses ... -
Jeg ser hvordan du handler, men forstår ikke hvorfor
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-28)Masteroppgave basert på felterfaringer i Afghanistan der fokus har vært på å forstå hvorfor afghanerne handler som de gjør. Erfaringene er basert på min rolle som militær mentor ovenfor min afghanske motpart.