Jeg hører til i klassen. Sosial tilhørighet i et salutogent perspektiv.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13839Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Håkenrud, ElisabethSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie av elevers rapportering om sosial tilhørighet før og etter en intervensjon. Teorigrunnlaget tar utgangspunkt i det salutogene perspektiv; hvordan skape begripelighet, håndterbarhet og menigsfullhet i livet (Antonovsky, 2012). Dette samsvarer med skolens oppgåve; å ruste elevene for møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Haugen (2008) skisserer hvordan skolen kan være en beskyttelsesfaktor. Sosial tilhørighet er en opplevd følelse som eleven eier. Læreren kan legge tilrette for sosial tilhørighet i læringsmiljøet. Elevene som rapporterer har vært deltagere i et prosjekt som har som mål å forbedre det psykososiale læringsmiljøet. I klassene som deltok i prosjektet, er det flere elever med ulike nevrobiologiske vansker. For disse elevene er det viktig å være i et godt psykososialt miljø som inkluderer og aksepterer hverandre slik de er.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: