Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Mirjam Harkestad
dc.contributor.authorHåkenrud, Elisabeth
dc.date.accessioned2018-09-19T13:21:08Z
dc.date.available2018-09-19T13:21:08Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvantitativ studie av elevers rapportering om sosial tilhørighet før og etter en intervensjon. Teorigrunnlaget tar utgangspunkt i det salutogene perspektiv; hvordan skape begripelighet, håndterbarhet og menigsfullhet i livet (Antonovsky, 2012). Dette samsvarer med skolens oppgåve; å ruste elevene for møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Haugen (2008) skisserer hvordan skolen kan være en beskyttelsesfaktor. Sosial tilhørighet er en opplevd følelse som eleven eier. Læreren kan legge tilrette for sosial tilhørighet i læringsmiljøet. Elevene som rapporterer har vært deltagere i et prosjekt som har som mål å forbedre det psykososiale læringsmiljøet. I klassene som deltok i prosjektet, er det flere elever med ulike nevrobiologiske vansker. For disse elevene er det viktig å være i et godt psykososialt miljø som inkluderer og aksepterer hverandre slik de er.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13839
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleJeg hører til i klassen. Sosial tilhørighet i et salutogent perspektiv.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel