Now showing items 4923-4942 of 7111

    • Overføring av opplæring blant nyutdannede befal i HMKG : en undersøkelse av faktorer som hemmer og fremmer overføring av kompetanse fra Grunnleggende Befalsutdanning til Hans Majestet Kongens Garde 

      Hansson, Anna Josefina; Sørlie, Henrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-15)
      Befalselever som gjennomfører sin utdanning i Hans Majestet Kongens Garde gjennomgår først et skoleår i regi av Hærens Befalsskole, og deretter et praksisår som sersjanter. Problemstillingen for denne oppgaven har vært: "Hvilken kompetanse fra skoleåret opplever nyutdannede sersjanter ved HMKG å ha overført til arbeidsplassen? Hvilke faktorer knyttet til individet, utdanningssituasjonen og ...
    • Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn 

      Berg, Vibeke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-12)
      I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinn. Jeg har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen opplever det å starte opp med nye 8.trinns elever. Spørsmålene til informantene har gått på blant annet informasjonsoverføring og tidsperspektiv i overgangsprosessen. Jeg har gjort denne undersøkelsen for å finne ut om det områder i overgangsprosessen som fungerer ...
    • Overgangen ESA II - ESA III på Nordkalotten : naturforutsetninger og kulturell endring 

      Hagen, Ole Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-11)
      Oppgaven tar utgangspunkt i det påfallende kronologiske sammenfallet mellom naturbegivenheter som kuldeepisoden for 8200 år siden og Storeggatsunamien på den ene siden og den arkeologiske overgangen mellom eldre steinalder fase II og III på Nordkalotten på den andre siden. Faseovergangen blir utredet og kontekstualisert ut fra teori om forholdet mellom kultur og natur, ut fra naturbegivenhetene og ...
    • Overganger for elever med enkeltvedtak. Kan ulik overgangspraksis påvirke elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? 

      Rønneberg, Tor-Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-07)
      <p>Jeg skal belyse og nyansere om, ulik overgangspraksis påvirker elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? Problemstillingen blir belyst gjennom et kvalitativt forskningsdesign. Det er gjennomført semistrukturerte intervju og caseobservasjon. Utvalget bestod av profesjonelle informanter med erfaring fra overganger for elever med ...
    • Overgangssituasjoner i barnehagehverdagen 

      Nilsen, Michael (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-30)
      Når det er snakk om «overganger» for barn og unge, benyttes begrepet vanligvis om de store overgangene som barnehage-skole, ungdomsskole-videregående skole eller ungdomstiden-voksenlivet (Helsedirektoratet, 2019). I Rammeplan for barnehagen (2017) benyttes begrepet «overgang» i hovedsak når barn begynner i barnehagen, ved overganger mellom avdelinger eller i overgangen fra barnehagen til skolen ...
    • Overgeneralization and change: The role of acquisition in diachrony 

      Westergaard, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-30)
      Cournane (this volume) argues that child language acquisition is not only responsible for innovation in language change processes but that young learners are also responsible for the incrementation of the change in a language community. She sketches an inverted U-shaped model of incrementation (p. 143), where children’s initial overgeneralization of a linguistic phenomenon (input-divergence) is ...
    • Oversettelse av intern kontroll i Etterretningsbataljon 

      Dahl, Roger Arnold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-12)
      Etterretningsbataljon har delt Forsvarets utfordringer innen forsvarlig forvaltning, som blant annet kommentert i Riksrevisjonens undersøkelse av intern kontroll i forsvarssektoren, dokument 3:9 (2010-2011). Avdelingen startet høsten 2010 med å implementere prinsippene for mål- og resultatstyring, herunder et system for intern kontroll. For å bedre forstå hvordan intern kontroll kommer til uttrykk ...
    • Oversettelsens mikroprosesser : om å forstå møtet mellom en global idé og lokal praksis som dekontekstualisering, kontekstualisering og nettverksbygging 

      Nilsen, Elin Anita (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-10-12)
      Organisasjoner bruker i økende grad tid og ressurser på overføring av ideer/kunnskap om god organisasjon og ledelse. Ideene foreskriver nye og mer effektive måter å lede organisatoriske forhold på. I den sammenheng er spørsmålet om hva som skal til for å lykkes med overføringen noe som opptar mange. Det skyldes blant annet at evnen til å omforme og tilpasse relevant kunnskap til egen organisasjon, ...
    • Önbecsülés, önérzet és az igazságosság követelményei (Self-respect, self-esteem and the demands of justice) 

      Tanyi, Attila (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      A tanulmány kiindulópontja John Rawls azon állítása, hogy az önbecsülés társadalmi alapjai talán a legfontosabb elsődleges jószág, amelynek elosztását az igazságosság elvei irányítják. Az irodalomban vita zajlik erről az állításról, amely lényeges pontosításokat eredményezett az érintett fogalom tekintetében. Úgy gondolom azonban, hogy ez a vita nem ment elég mélyre, és ezen hiányosságnak fontos ...
    • « ... oткладывается до более благоприятного времени»: О Кольской экспедиции Фритьофа Нансена 

      Lønngren, Tamara (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-19)
      In spring 1926 the Institute for Comparative Research in Human Culture in Norway appointed Fridtjof Nansen as project leader of a scientific expedition to the Kola Peninsula for comparative study of its indigenous population. Nansen himself worked out the plan of the expedition. According to the plan, it was a Norwegian expedition with international participants: Four Norwegians, two Finns, two ...
    • "paa en Stang Struden efter hannem bære". Forskning på hetter og struthetter fra Nordens middelalder. 

      Hügel, Vera (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-06-16)
      I denne analysen rettes fokus mot forskningen på middelalderens hettemateriale i Norden. Publikasjoner om dette funnmaterialet analyseres for å kunne se hvilke bakenforliggende forhold som har påvirket forskerne og dermed forskningen på dette materialet. I lys av at de primære publikasjonene om dette materialet ble gjort mellom 1924 og 1938, vil jeg se på hvilke endringer eller videreføringer i det ...
    • Pain and epiphany: Julian of Norwich' Revelations of Divine Love as Pathography 

      Dahl Hambro, Cathinka (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-10-31)
      This article discusses the medieval English mystic Julian of Norwich’s autobiographical text <i>Revelations of Divine Love</i> and the significance of physical pain in Julian’s holy visions. Applying Anne H. Hawkins’ idea of the ‘myth of rebirth’, the article argues that although Julian’s work is not a narrative about illness as such, it may nevertheless be read as a medieval pathography or as a ...
    • Pain and Placebo analgesia: The Roles of Emotions and Gender 

      Aslaksen, Per M. (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2008)
    • Palabras sin fronteras. Un análisis de la traducción noruega de los elementos culturales de la novela El espíritu de mis padres sigue subiendo en la lluvia de Patricio Pron. 

      Brøvig, Anne Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-30)
      This present investigation examines the translation of cultural elements in the novel El espíritu de mis padres sigue subiendo en la lluvia (2011), written by the Argentinian author Patricio Pron, translated into Mine foreldres ånd fortsetter å stige i regnet (2011), by the Norwegian translator Kristina Solum. The objective of the analysis is to find out which of the two main translation strategies ...
    • Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten: En kombinert studie av tale- og skriftspråk 

      Andreassen, Marit Irene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt muntlig og skriftlig palatalitet hos 29 ungdommer i Vest-Lofoten. Jeg har derfor brukt en kombinasjon av metoder for å samle både muntlige og skriftlige data. Lofotmålet har tradisjonelt palatalitet, og det ene hovedfokuset har vært å undersøke variasjonsmønstrene for variablene /n/, /l/, /d/ og /t/ i talemålet. Her har jeg brukt en muntlig elisiteringsoppgave ...
    • Palatalization in Latvian 

      Urek, Olga (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2016-05-23)
      Palatalization is very commonly attested across languages and has sparked considerable interest in fields like linguistic typology, phonetics, and phonology. However, palatalization notoriously exhibits a large degree of diversity, both cross-linguistically and within individual languages, which, on the one hand, precludes a straightforward phonetic explanation, and, on the other hand, poses ...
    • PALS i lys av utilitarismen og kantianismen. 

      Hanssen, Levi Ottar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)
      En moralfilosofisk undersøkelse av PALS.
    • Pangur Bán, Translation, Postmodernism, Paul Muldoon 

      Moi, Ruben (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-22)
      «Pangur Bán» is probably the best know poem in Celtic studies, and a poem that tends to become increasingly more popular to audiences outside of Ireland. However, the anonymous, medieval poem has been cherished throughout history for a wide range of poetic, philosophical, intellectual and educational reasons. To inquire into the longevity and popularity of a marginal gloss on his cat by an Irish ...
    • "Paper dictionaries are sooo outdated!!!" - A study on Norwegian pupils' look-up strategies in the English subject 

      Nilsen, Thor Øyvind; Mandal, Runar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      This study investigates Norwegian pupils’ choice of look-up strategies in the English subject, and why they use these specific strategies. Additional questions are: -Do the pupils use the same strategies at home, as they do in school? -Where have they obtained/learned these strategies? -Are the pupils competent enough to evaluate the quality of the results generated from the strategies? Our ...