Viser treff 5628-5647 av 7111

    • Samarbeid mellom hjem og skole. Hva forventer egentlig foresatte, og hvordan møter skolen disse forventningene? 

      Osvoll, Mathilde Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)
      Styringssignaler forteller tydelig hvordan samarbeidet mellom hjem og skole burde fungere. Men hvilke forventninger har egentlig foresatte til dette samarbeidet, og hvordan opplever de at det fungerer i praksis? Målsetningen med denne avhandlingen er å rette fokuset på foresatte, og hvordan de føler at skolen møter dem. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer har jeg undersøkt følgende ...
    • Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier : kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT 

      Skinningsrud, Tone; Leming, Tove; Dahl, Anne; Vederhus, Lillian (Research report; Forskningsrapport, 2008)
    • Samarbeid mellom skole og hjeM. Utfordringer og muligheter 

      Johansen, Monica Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet for denne masteravhandlingen er samarbeid mellom skole og hjem, der jeg spesielt har undersøkt de faktorene som kan fremme eller hemme samarbeidsrelasjonen. I min studie har jeg undersøkt forskningsspørsmålet: Hvilke faktorer anser foreldre og lærere som betydningsfulle i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan læreren tilrettelegge for et godt samarbeid? Ved hjelp av kvalitativ metode har ...
    • Samarbeid og kontakt mellom hjem og skole : en undersøkelse ved en skole i Troms 

      Erdal, Liv-Ellen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-18)
      Temaet for avhandlingen er kontakt og samarbeide mellom hjem og skole. Hensikten med oppgaven er å belyse kontakten mellom hjem og skole basert på læreres og foreldres erfaringer, og hvilke rammebetingelser som er tilstede for denne kontakten. Først gir oppgaven et bilde av statens ideologi, som til dels legger føringer for fordeling av makt mellom skole og foreldre. I en kort gjennomgang av ...
    • Samarbeid og rutiner for kontinuitet og sammenheng. En kvalitativ undersøkelse av samarbeid og rutiner i overgangen fra barnehage til skole 

      Simonsen, Gunn Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Denne kvalitative studien ser på overgangen fra barnehage til skole. Problemstillingen studien belyser er: «På hvilken måte kan rutiner og samarbeid bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole?». Bakgrunnen for studien er at det er store forskjeller på hvordan barnehager og skoler samarbeider om overgangen fra barnehage til skole, og at det i 2018 kom en lovendring som ...
    • Samarbeid om cybersikkerhet: En studie av håndtering av IKT-sikkerhetshendelser 

      Jakobsen, Eskil (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-25)
      Norge er et av verdens mest digitaliserte land og Lysne-utvalget slo i 2015 fast at dette gjør oss sårbare. En rekke alvorlige IKT-sikkerhetshendelser de senere år har vist oss at denne sårbarheten er reell. I 2019 lanserte norske myndigheter en nasjonal strategi for digital sikkerhet og to sentere ble opprettet for å styrke samfunnets evne til håndtere IKT-sikkerhetshendelser. Nasjonalt ...
    • Samarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolen 

      Haugen, Vivian D. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      Alle lærere som jobber i skolen opplever fra tid til annen bekymring for elever som av en eller annen grunn ikke greier å tilpasse seg klassen på en hensiktsmessig måte, eller som ikke utvikler seg i den retning en forventer. Det kan være flere forhold som kan bekymre en lærer. Utgangspunktet kan være at eleven tilkjennegir små og ganske diffuse signaler i form av tiltagende utagering eller at ...
    • Samarbeidende autonomistøtte. Skole-hjem-samarbeid som pedagogisk fenomen i videregående skole 

      Vedeler, Gørill Warvik (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2022-03-08)
      Avhandlinga utforsker og teoretiserer skole-hjem-samarbeid som pedagogisk fenomen i videregående skole. Forskningsdesignet er kvalitativt og dialogkafé anvendes som metode for å utforske praksiserfaringer og skape dialoger. I tillegg inngår en analyse av juridiske dokumenter. Praksisteori anvendes for å redegjøre for og analysere samarbeidet som pedagogisk praksis. Teori om danning og autonomistøtte ...
    • Samarbeidende læringsledelse i integrert spesialundervisning 

      Danielsen, Fredrik; Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapitlet bygger på en casestudie av et utviklingsarbeid der en skole skulle endre organisering fra segregert til integrert spesialundervisning. En slik form for spesialundervisning er både fysisk og faglig integrert i ordinær opplæring. For å lykkes med dette måtte lærerne endre sin læringsledelse. Fra å ha ledet elevenes læringsprosesser hver for seg skulle klasse- og spesiallærerne1 nå utvikle ...
    • Samarbeidet i Tromsø-områdets regionråd. Hvordan kan Mintzberg sine strategiskoler bidra til å belyse samarbeidet i Tromsø-områdets regionråd? 

      Kvaal, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Oppgaven ser på samarbeidet i Tromsø-områdets regionråd som består av Tromsø, Balsfjord og Karlsøy kommuner. Altså før regionrådet konstituerte seg til interkommunalt politisk råd etter ny kommunelov som trådte i kraft 01.01.20. Oppgaven har sett på diverse NIVI rapporter med tema regionråd, der det er avdekket forbedringsområder og svakheter med organiseringen av regionråd. Med dette som grunnlag ...
    • Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del I Naturgrunnlaget 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2006)
    • Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del II Gård, hus og folk 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2006)
    • Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del III Materiell kultur 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2007)
    • Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del IV Immateriell kultur 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2007)
    • Sametingets relevans og rekkevidde 

      Falch, Torvald; Selle, Per (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-29)
      Sametinget, som et direkte folkevalgt organ av og for samer, kan sies å være etablert for å utøve selvbestemmelse for et eget urfolkspolitisk fellesskap innenfor staten. Det er en institusjon som imidlertid har betydelige tillitsutfordringer hos samer og i sitt nære omland. Artikkelen ser på betingelsene for Sametingets relevans og rekkevidde for sikring av kulturelt fellesskap og tilrettelegging ...
    • Samfunnsfag og lokal tilnærming 

      Hauan, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag med sin brede tematikk, er uten tvil et perfekt fag for å utnytte de lokale ressursene og perspektivene som omkranser oss til enhver tid. Denne pedagogiske tenkningen kan vi se manifestert i alle læreplanene siden M74. Dette var den læreplanen som først åpnet opp for en ganske betydelig grad av lærerautonomi på det lokale planet. Lokalt innholds status i læreplanen økte med de to neste ...
    • Samfunnsfaget i ungdomsskolen: fortsatt ett fag med tre disipliner? Fagfornyelsen og utformingen av den nye læreplanen for samfunnsfaget i ungdomsskolen 

      Adriansen, Tor Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Høsten 2020 trer Fagfornyelsen i kraft. Alle fagene i grunnskolen og videregående opplæring skal fornyes, og dette innebærer at skolefagene vil få nye læreplaner. Utarbeidelsen av disse læreplanene var en langvarig prosess, hvor det for første gang ble benyttet innspills- og høringsrunder. Her kunne alle sende inn tilbakemeldinger til læreplanutkastene. Fokuset i denne masteroppgaven vil ligge på ...
    • Samfunnsoppdrag under press Erfaringer og vurderinger i norske bibliotek under Covid-19 

      Evjen, Sunniva; Colbjørnsen, Terje; Bøyum, Idunn; Tallerås, Kim; Olsen, Heidi Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-06-15)
      Siden mars 2020 har Covid-19-pandemien rammet det norske samfunnet på ulike måter. Foruten de helsemessige ringvirkningene, har privat og offentlig sektor vært nødt til å tilpasse seg den pågående krisen. De første inngripende smitteverntiltakene i Norge ble innført 12. mars. Sentrale myndigheter ga beskjed om at skoler og barnehager skulle stenge –sammen med blant annet kultur-og ...
    • Samhandling - en ledelsesutfordring. En case studie om vilkår for å nå overordnede mål i en kommune 

      Larsen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Tema for oppgaven er samhandling, hva gjør at flere ledere opplever samhandlings om vanskelig. Jeg utgangspunkt i hvordan operative ledere i helse og omsorgstjenestene i kommunen opplever dette. Jeg belyser de utfordringer lederne møter på i lys av instrumentelt perspektiv, kulturelt perspektiv og myte perspektiv. Jeg undersøker forhold ved selve samhandlingsbegrepet og samhandling som metode, videre ...
    • Samhandling i kommunale helse- og omsorgstjenester – en studie av hjemmesykepleieres erfaringer 

      Kassah, Bente lilljan lind; Tønnessen, Siri (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      I artikkelen presenteres en intervjustudie av 7 hjemmesykepleieres erfaring med samhandling med tildelingskontor, fastleger og legevakt. Hensikten var å utvikle kunnskap om deres opplevelse av utfordringer i samhandlingen og hvordan utfordringer imøtekommes. Datamaterialet er analysert og fortolket etter fenomenologisk hermeneutisk metode. Undersøkelsen viser at tildelingskontorets maktforvaltning ...