dc.contributor.advisor | Lindemann, Beate Hildegard | |
dc.contributor.author | Barstad, Kristian Nøst | |
dc.date.accessioned | 2023-08-24T05:40:37Z | |
dc.date.available | 2023-08-24T05:40:37Z | |
dc.date.issued | 2023-05-10 | en |
dc.description.abstract | Spill finnes overalt. Mye av det vi omgir oss med på daglig basis inneholder spill eller «spillifiserte» elementer. Dette finner man i alt fra markedsføring til undervisning, og det er vanskelig å komme unna. Selv om spill er overalt, er det vanskelig å sette klare grenser på hva et spill virkelig er og hva som ikke kan kalles for spill. Denne masteroppgaven er en flermetodisk undersøkelse som nettopp tar for seg spill, nærmere bestemt spill i tyskundervisningen. Fem lærebøker for tysk nivå II og III ble analysert for å finne ut hvilke spill som blir tilbudt i disse. Dessuten ble en spørreundersøkelse blant lærere som underviser på disse nivåene, gjennomført. Forskningsspørsmålene i lærebokanalysen var: «Hvilke spill tilbys i lærebøkene for nivå II og III, og hvordan kan de kategoriseres?». I denne analysen ble det funnet totalt 80 spill. 63 av dem ble funnet i ett læreverk, de øvrige 18 fordeler seg på de andre fire lærebøkene. I disse blir det i hovedsak tilbudt varianter av rollespill.
Etter denne analysen sto jeg igjen med en fin oversikt over og indikatorer på hva som blir eller kan bli gjort i undervisningen på disse nivåene. Men siden spill er en veldig åpen sjanger og det ikke ble funnet veldig mange spill i fire av bøkene, ble det et naturlig neste skritt å utføre en spørreundersøkelse blant lærerne på disse nivåene. Denne spørreundersøkelsen ble ledet av følgende forskningsspørsmål: «Spiller lærerne i det hele tatt med de viderekomne elevene (Nivå II og III) i timene? Bruker de spillene som tilbys i lærebøkene? Bruker de andre spill?». Svarene i denne delen av studien indikerer at alle spurte lærere spiller spill i undervisningen sin, men det er en stor variasjon om de bruker spillene som er tilbudt i lærebøkene eller ikke. Mange opplever disse som lite kreative og kjedelige, mens andre synes de er en god ressurs som man kan bruke i undervisningen, samt som et utgangspunkt for egne spill. Studien viser også at økt motivasjon og variasjon i timene er hovedgrunnen til at lærerne bruker spill i undervisningen. Det er derimot ikke mange lærere som sier at de bruker digitale spill. Spill blir altså brukt, men det er mye som tyder på at lærerne ønsker seg mer opplæring i og kunnskap om både digitale og analoge spill i tyskundervisningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30249 | |
dc.language.iso | ger | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | TYS-3982 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Tysk språk: 021 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::German language: 021 | en_US |
dc.title | Spiele im DaF-Unterricht für Fortgeschrittene (Niveau II und III): Lehrerhaltungen und Erfahrungen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |