dc.contributor.advisor | Auklend, Morten | |
dc.contributor.author | Johansen, Marina | |
dc.date.accessioned | 2023-08-24T06:00:57Z | |
dc.date.available | 2023-08-24T06:00:57Z | |
dc.date.issued | 2023-05-30 | en |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan Janne Tellers roman Intet kan skape refleksjon og debatt rundt de to tverrfaglige begrepene demokrati og medborgerskap i et klasserom ved å være et slags demokratisk vrengebilde. Jeg har brukt litterær analyse og nærlesing som metode, og modellert et undervisningsopplegg via begrepet dialogisk undervisning. For å få faglig tyngde i tolkningen av Intet, og i drøftingen rundt de didaktiske spørsmålene, gjør jeg rede for begrepene demokrati og medborgerskap, den narrative forestillingsevnen og noen psykologiske faktorer som spiller inn på atferden til medlemmer i en gruppe. Analysen og tolkningen av Intet viser at det er mulig å gjennomføre en tematisk tilnærming til romanen. Derfor har jeg i grove trekk forsøkt å vise hvordan en kan tilrettelegge for en tematisk tilnærming til Intet i klasserommet med utgangspunkt i begrepene demokrati og medborgerskap, og et mulighetsrom der Intet er i sentrum og det åpne øyeblikket styrer undervisningen. Ut ifra et teoretisk hypotetisk didaktisk perspektiv skal det være mulig ved å bruke åpne og spesifikke spørsmål som utgangspunkt i klasseromsdiskusjonen. Det er tenkelig at de åpner romanen, samtidig som de skaper noen føringer for videre diskusjon. Det forutsetter at man som lærer har god kontroll over teori tilknyttet begrepene demokrati og medborgerskap og er oppmerksom på hvordan man får elevene til å bidra, samtidig som en opptrer som jevnbyrdig overfor elevene. Det til tross for asymmetri i tilegnet kunnskap. På den måten kan bruk av Intet i undervisning kunne legge til rette for å utvikle kompetanse knyttet til det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30281 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3983 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 | en_US |
dc.title | Demokrati, medborgerskap og ingenting. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |