dc.contributor.advisor | Hanssen, Natallia Bahdanovich | |
dc.contributor.author | Nilsen, Sigrid Langseth | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T05:55:02Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T05:55:02Z | |
dc.date.issued | 2023-05-09 | en |
dc.description.abstract | I denne kvalitative intervjustudien belyser jeg hvordan barnehagelærere opplever veiledning
fra eksterne instanser. Studiens problemstilling er:
Hvordan opplever barnehagelærere veiledning fra eksterne instanser knyttet til
identifisering og tiltak for barn med utagerende atferd?
Studiens teoretiske grunnlag består av teori knyttet til utagerende atferd hos barn, som sees i
lys av årsaksforklaringer, risiko – og beskyttelsesfaktorer. Barns utvikling sees i lys av
transaksjonsmodellen. Veiledning sees i sammenheng med tverrfaglig samarbeid. Begreper
som veiledningens faser og struktur, innhold og mål og relasjonsarbeid belyses.
Kvalitativ metode, med en fenomenologisk tilnærming, er brukt for å besvare
problemstillingen. Det er gjennomført fem semistrukturerte intervjuer av barnehagelærere.
Intervjuene er transkribert og analysert. Studien er anonymisert.
Studien viser at barn med utagerende atferd er en kompleks gruppe som utfordrer
barnehagelærens arbeid og kompetanse. Studien viser videre at barnehagelærerne ønsker
støtte og veiledning fra eksterne instanser, men at dette tverrfaglige samarbeidet er
fraværende. Studien viser at det er barnehagelærerens ansvar å kontakte eksterne innstaser for
å opprette et samarbeid. Barnehagelærerne opplever at de står alene i arbeidet med å
identifisere, sette i gang og følge opp tiltak. Barnehagelærerens opplevelse er at de eksterne
instansene ikke har tid og mulighet til veiledning av dem. Dette medfører frustrasjon hos
barnehagelærerne i arbeidet med barn med utagerende atferd. Konklusjonen er at de
utdanningspolitiske målsetningene om tettere samarbeid mellom ulike instanser, for barns
beste, har et stykke igjen før de oppnås. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30333 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Barnehagelærerens opplevelse av veiledning fra eksterne instanser knyttet til identifisering og tiltak for barn med utagerende atferd. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |