Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindemann, Beate H.
dc.contributor.authorLoe, Ole Mikael Setvik
dc.date.accessioned2023-08-25T06:37:10Z
dc.date.available2023-08-25T06:37:10Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg ordlæring i tysk som fremmedspråk. Den tar utgangspunkt i tidligere forskning om tilegnelse av ordforråd i et fremmedspråk, især en studie som belyser norske tyskelevers strategibruk rundt ordlæring. Til forskjell fra den studien skiftes fokuset over til lærernes praksis, holdninger og kunnskaper om dette, men også læringsressursene som brukes i skolen for å fremme ordlæring. Problemstillingene for arbeidet er: Hvordan blir ordlæring og ordlæringsstrategier tolket og behandlet fra læreplan, til lærerutdanning, læreverk og avslutningsvis lærernes egne holdninger og praksiser til dette, og hvordan kan en lærer sette inn effektive undervisningsmetoder som bygger opp og ivaretar elevenes ordforråd, både i dybde og bredde, også på lang sikt. Det har blitt brukt en todelt metode for datainnsamling. Den ene var en lærebokanalyse av et læreverk i tysk som fremmedspråk i grunnskolen. Den andre var en spørreundersøkelse med 88 informanter, som jobber eller har jobbet som tysklærer på ungdomsskole eller videregående skole. Analysen har vist at lærere har svært ulike tilnærminger og holdninger til ordlæring i undervisningen, som kan generaliseres til to grunnholdninger rundt ordlæring. I grunnholdningen 1 foregår ordlæring som en konsekvens av utviklingen av elevenes skrive- lese- og kommunikative ferdigheter. I grunnholdning 2 utvikles ordforrådet som en konsekvens av fokuserte ordlæringsaktiviteter som blir dedikert egen tid i undervisningen. Funnene tyder også på at lærerne er lite bevisste på bruk av ordlæringsstrategier og har lite kunnskap om konkrete ordlæringsstrategier, noe flere av dem ønsket kompetanse i, men at lærerutdanningen, læreverkene og andre ressurser ikke dekker dette behovet. Ressursene og strategiene som tas i bruk krever ofte lite kognitiv bearbeidelse fra elevene, og ivaretar trolig ikke elevenes ordforråd på lengre sikt på en effektiv måte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30379
dc.language.isogeren_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDTYS-3982
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Tysk språk: 021en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::German language: 021en_US
dc.titleDie Arbeit mit dem Wortschatz im norwegischen Deutschunterricht: Ansätze in Lehrbüchern und Erfahrungen von Lehrer*innenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)