Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMariann, Solberg
dc.contributor.authorBallari, Mats
dc.date.accessioned2023-08-25T06:47:26Z
dc.date.available2023-08-25T06:47:26Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.description.abstractDenne mastergraden undersøker lærerens forståelse av- og arbeid med dannelse i en digital mediehverdag. Den digitale mediehverdagen tolkes i dette prosjektet som sammenhengen mellom ulike nettsamfunn og koordineringen av disse ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet er ment som et tilskudd til forskningen om dannelsesbegrepet i sammenheng med utviklingen av sosiale medieplattformer. Spørsmålet om hvordan våre dannelsesagenter (lærerne) tolker dannelsesbegrepet og arbeider med dette står sentralt, og jeg har forsøkt å vise til mine informanters tolkning- og arbeid med dannelse i lys av økende digital sosialisering. Jeg har basert meg på kvalitative, semistrukturerte intervju for å forsøke å svare på prosjektets problemstilling og forskningsspørsmål. Jeg anså det som hensiktsmessig å velge en kvalitativ tilnærming til forskningen, da jeg søket en dypere forståelse av lærernes tolkninger rundt dannelsesbegrepet. Dannelse er et begrep som kan ha mange ulike tolkninger og definisjoner noe jeg senere vil gå dypere og mer helhetlig inn på. Den overordnede delen av formålsparagrafen og LK20, som en del av læreplanen i norske skoler, beskriver konkret hva dannelsen skal inneholde og hvordan lærere skal arbeide med dannelse, i kontekst av det Norske utdanningssystemet. Likevel baserer mine funn seg på at det er store variasjoner i tolkningen av dannelse, og da også i måten det arbeides med dannelse. Om en ser på dette i sammenheng med den økende digitale sosialiseringen åpner det opp for en ny type problematikk i norske klasserom, og at det muligens eksisterer et misforhold mellom lærernes tradisjonelle dannelsesoppdrag og den økende digitale sosialiseringen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30384
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectPedagogikken_US
dc.titleDannelse i en digital mediehverdag – Hvordan lærere forstår og- arbeider med dannelse i en tid hvor de unge i økende grad sosialiseres på internetten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)