dc.contributor.advisor | Flaten, Kirsten Helen | |
dc.contributor.author | Torgersen, Lisa Sørflaten | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T06:56:32Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T06:56:32Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | Studiens hensikt er å undersøke nyutdannede barnehagelæreres kompetanse om komplekst traumatiserte barn i barnehagen, med problemstillingen: «Hvordan beskriver nyutdannede barnehagelærere sin tilretteleggingskompetanse for barn med komplekse traumer i barnehagen?».
For å spisse problemstillingen ytterligere har prosjektet fire forskningsspørsmål:
1. Hvordan oppfatter barnehagelærerne begrepet komplekse traumer?
2. Hvordan anvendes den pedagogiske relasjonen til barnet for å legge til rette for traumatiserte barns trygghet og tilknytning?
3. Hvilke tilnærminger tas i bruk for å sikre barnas emosjonelle og kognitive utvikling?
4. Hvilke forutsetninger legges til grunn for utvikling og utøvelse av tilretteleggingskompetanse i arbeidet med komplekst traumatiserte barn?
Problemstillingen belyses gjennom en kvalitativ forskningstilnærming og studien er forankret i en fenomenologisk vitenskapsteoretisk tradisjon. Datamaterialet baserer seg på funn fra fire intervjupersoner. I analysen ble det anvendt en tematisk analyse, og funnene drøftes opp mot utviklingspsykologi og de tre grunnpilarene i traumebevisst omsorg (Bath, 2015).
Funnene avdekte at undervisningen ved barnehagelærerutdanningene legger til rette for at nyutdannede barnehagelærere skal tilegne seg kompetanse om avdekking av komplekse traumer, men i liten grad tilrettelegging for og konsekvenser for traumatiserte barns utvikling. Dette samsvarer med funnene om at intervjupersonene opplever å ha tilstrekkelig kompetanse om avdekking av traumer, og en svakere tilretteleggingskompetanse og forståelse av mekanismene bak traumatiserte barns atferd. Likevel viser funnene at grunnpilarene i traumebevisst omsorg anvendes, men at det er en manglende bevissthet om tilnærmingen som system. Et annet hovedfunn var at intervjupersonene i studien erfarte at samarbeidet med andre instanser var viktig og nødvendig for å få veiledning og deretter kompetanseheving om kompleks traumatisering. Samtidig viste det seg at samarbeidet var preget av utydelige rolleavklaringer og usikkerhet, og at videre henvisning til PP-tjenestene i liten grad anvendes. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30391 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.title | Nyutdannede barnehagelæreres tilretteleggingskompetanse for komplekst traumatiserte barn i barnehagen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |