dc.contributor.advisor | Johnsen, Jan-Are Kolset | |
dc.contributor.advisor | Nermo, Hege | |
dc.contributor.author | Goll, Julie Katrine Bjørnskov | |
dc.contributor.author | Byggmästar, Anna Elisabet | |
dc.contributor.author | Arnesen, Stine | |
dc.date.accessioned | 2023-08-31T09:34:32Z | |
dc.date.available | 2023-08-31T09:34:32Z | |
dc.date.issued | 2023-05-02 | en |
dc.description.abstract | Sammendrag
Hensikt: Denne masteroppgaven har tatt sikte på å utforske tanker og erfaringer tannleger har
om pasienter som benytter seg ulikt av tannhelsetjenesten (THT) og hva som er viktig for
tannlegen for å oppnå gode relasjoner med pasienter. Oppgaven har tatt et eksplorativt blikk
på tematikken.
Metode: Det ble benyttet kvalitativ forskningsmetode, tematikken ble utforsket gjennom
semistrukturerte intervju med tannleger og deretter systematisk tekstkondensering for å
analysere intervjuene.
Resultater: Tre overordnede resultatkategorier framkom av analysen: 1) Faktorer som kan
påvirke pasienters benyttelse av THT. 2) Tannlegens relasjon til pasienter. 3) Egenskaper
tannlegen bør ha. I den første kategorien reflekterte respondentene rundt ulike faktorer som
kunne påvirke pasienters bruk av THT. Det kom fram at faktorer som tanker og følelser hos
pasientene opplevdes som mer håndterbare for tannlegen, sammenlignet med økonomiske og
tidsmessige utfordringer. Av den andre kategorien var det tydelig at det var viktig for
tannlegen å ha en god relasjon til pasienten. I tredje kategori kom det fram flere egenskaper
knyttet til blant annet teoretiske, praktiske- og medmenneskelige egenskaper.
Konklusjon: Vi fant at respondentene i stor grad hadde like oppfatninger av hva som kunne
påvirke benyttelse av THT. Respondentene hadde stort fokus på å etablere gode relasjoner
med pasientene. Den profesjonelle relasjonen viste seg å kunne være grunnlag for utfordring i
den kliniske hverdagen. Oppgaven har bidratt til å belyse tanker og erfaringer med pasienter
som benytter seg ulikt av THT, men videre forskning på feltet er nødvendig for å kunne
trekke klare konklusjoner.
Nøkkelord: Tannlege, tannhelsetjeneste, Norge, kvalitativ metode, systematisk
tekstkondensering, relasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30580 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | ODO-3901 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk odontologiske fag: 830::Andre kliniske odontologiske fag: 849 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Clinical dentistry disciplines: 830::Other clinical dentistry disciplines: 849 | en_US |
dc.title | Tannlegers tanker og erfaringer i møte med pasienter som benytter seg ulikt av tannhelsetjenesten | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |