Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk - riktig intensjon, men feil virkemiddel
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30999Dato
2011-02-11Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Ottesen, GunnarSammendrag
Artikkelen stiller spørsmål om standardiserte læringsutbyttebeskrivelser på nasjonalt nivå kan hjelpe studenter til å oppnå et bedre kognitivt læringsutbytte. En endring i måten å utforme læreplaner på (input til undervisningsprosessen) leder ikke til økt læringsutbytte (output for studentene).
Bruk av ISO 9001 som rammeverk for å styre en utdanningsinstitusjons tjenesteproduksjon avdekker klart at studenters læringsutbytte i hovedsak er et resultat av individuelle kognitive prosesser.
I tillegg synliggjør artikkelen hvordan lærere kan støtte studentenes læringsprosesser for å oppnå høyere kognitivt læringsutbytte gjennom bruk av prinsippene fra Blooms reviderte taksonomi for det kognitive læringsdomenet.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Ottesen G. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk - riktig intensjon, men feil virkemiddel. UNIPED. 2011;34(4):34-47Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)