dc.contributor.author | Bæck, Unn-Doris K. | |
dc.date.accessioned | 2023-09-15T12:52:00Z | |
dc.date.available | 2023-09-15T12:52:00Z | |
dc.date.issued | 2013-10-01 | |
dc.description.abstract | Tema for denne artikkelen er forholdet mellom lærere og foreldre. Sett fra foreldres synspunkt kan
forholdet til lærere noen ganger oppleves som vanskelig. På samme måte kan det å forholde seg til
foreldre oppleves som krevende og stressende for lærere og påvirke deres erfaring med og forståelse
av egen profesjon. I ytterste konsekvens kan dette ha betydning for hvorvidt lærere blir i jobbene sine.
I denne artikkelen problematiseres lærer-foreldre-relasjonen gjennom å løfte fram en del problemstillinger som kan representere utfordringer for relasjonen. Tillit trekkes fram som et viktig fundament
for en god relasjon mellom lærer og forelder. Sosiale og kulturelle forskjeller som aktiveres i møtene
mellom utdanningssystem og foreldre kan utfordre denne. Fra lærernes perspektiv har foreldre andre
forventninger og krav til skolen og til lærerne enn tidligere, noe som kan øke presset i læreryrket. | en_US |
dc.identifier.citation | Bæck UK. Lærer-foreldre-relasjoner under press :. Barn. 2013;31(4):77-87 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1099093 | |
dc.identifier.doi | 10.5324/barn.v31i4.3750 | |
dc.identifier.issn | 0800-1669 | |
dc.identifier.issn | 2535-5449 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31024 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.journal | Barn | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Lærer-foreldre-relasjoner under press | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |