dc.contributor.author | Rasmussen, Lene-Mari Potulski | |
dc.contributor.author | Martinussen, Monica | |
dc.date.accessioned | 2023-09-15T13:12:13Z | |
dc.date.available | 2023-09-15T13:12:13Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.description.abstract | Beskrivelse. Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional (ASQ:SE) er et screeningverktøy for å kartlegge sped- og småbarn i risikosonen for å utvikle sosiale eller emosjonelle vansker (Squires, Bricker & Twombly, 2003). I 2007 ble instrumentet oversatt av Harald Janson, Torill Ueland og Vibeke Kennair Ottesen ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP), Helseregion Øst og Sør. Foreløpig er ASQ:SE under utprøving i regi av RBUP øst og sør i enkelte norske kommuner og ennå ikke fritt tilgjengelig. ASQ:SE er et spørreskjema som fylles ut av foreldrene om barnas sosiale og emosjonelle utvikling, og det finnes ulike spørreskjemaer tilpasset barnas alder og utviklingsnivå. Aldersspennet strekker seg fra 3-66 mnd., og det er til sammen 8 versjoner som måler 7 ulike hovedskalaer fordelt på mellom 19 og 33 spørsmål per spørreskjema. Det er beregnet at utfyllingen skal ta 10-15 min for foreldrene mens skåringen tar 2-3 minutter for administratorene. Instrumentet er tiltenkt et bruk både klinisk og i forskning, enten alene eller som et supplement til ASQ. Det kreves relevant utdanning og opplæring for å kunne anvende testen.
Litteratursøk. Litteratursøket resulterte i èn norsk artikkel og fire svenske artikler som oppfylte inklusjonskriteriene. Utvalgene er basert på sped- og små barn mellom 0-36 mnd.
Psykometri. Det foreligger ingen norske studier som dokumenterer verktøyets psykometriske egenskaper. En studie rapporterer gjennomsnittsverdi for totalskåren for et klinisk utvalg (premature). I Skandinavia finnes det en svensk studie som anvender ASQ:SE i et klinisk utvalg og sammenligner instrumentet med andre mål på psykologisk stress hos mor og observasjoner av relasjon mellom mor og barn. Disse resultatene indikerer problemer med å anvende testen i kliniske grupper av mødre.
Konklusjon. Det er behov for norske studier av instrumentets psykometriske egenskaper i tillegg til etablering av norske normer og grenseverdier. | en_US |
dc.identifier.citation | Rasmussen LM, Martinussen M. Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional, ASQ:SE. PsykTestBarn. 2013(2) | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1047431 | |
dc.identifier.doi | 10.21337/0024 | |
dc.identifier.issn | 1893-9910 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31027 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | RBUP Psyktestbarn | en_US |
dc.relation.journal | PsykTestBarn | |
dc.relation.uri | http://www.psyktestbarn.no/CMS/ptb.nsf/pages/asqse | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.title | Måleegenskaper ved den norske versjonen av Ages & Stages Questionnaire: Social and Emotional, ASQ:SE | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |