dc.contributor.advisor | Drønnen, Merethe | |
dc.contributor.author | Johansen, Stefanie | |
dc.contributor.author | Holmgren, Emma Melinda | |
dc.date.accessioned | 2023-09-29T14:08:24Z | |
dc.date.available | 2023-09-29T14:08:24Z | |
dc.date.issued | 2023-06-06 | |
dc.description.abstract | I dagens globale arbeidsmarked er det en betydelig mismatch mellom tilbud og etterspørsel,
samtidig som stadig flere frivillig forlater jobbene sine. Dette skaper alvorlige utfordringer for
organisasjoner som sliter med å beholde sine talent. For å opprettholde konkurransekraften
må organisasjoner tenke innovativt og annerledes. Dette åpner opp for nye utviklingsområder
innen talentledelse. Hensikten med denne oppgaven er å skape et bedre innblikk og forståelse
av talentledelse, og hvilke muligheter som finnes dersom man tar i bruk kunstig intelligens,
og hvilke utfordringer som følger med. Formålet med undersøkelsen er å besvare
problemstillingen vår:
“Utforsking av kunstig intelligens i talentledelse: en undersøkelse av mulighetene,
utfordringene, og modenheten i norske organisasjoner”.
Vi har grundig undersøkt temaet gjennom en kvalitativ studie med intervjuer og en
omfattende gjennomgang av relevant forskning og litteratur. Vi har tatt utgangspunkt i tre
underliggende faktorer som har fulgt gjennom hele oppgaven; talentledelse, kunstig
intelligens og bruk av kunstig intelligens i talentledelse. Disse faktorene kombinert er med å
belyse problemstillingen vår.
Våre funn indikerer at kunstig intelligens kan være en verdifull ressurs for organisasjoner som
ønsker å møte de utfordringene som oppstår i det globale arbeidsmarkedet og transformere
tradisjonelle tilnærminger for talentledelse. Bruken av kunstig intelligens i talentledelse gir
flere muligheter. Kunstig intelligens-verktøy kan hjelpe ledere med å tiltrekke, utvikle og
beholde talenter mer effektivt. De kan automatisere prosesser, redusere skjevheter og gi
tilgang til læringsmuligheter for flere talenter samtidig. Organisasjoner kan dra nytte av
kunstig intelligens-verktøy ved å være til stede på ulike plattformer og bedre tilpasse seg
endringer i arbeidssøkernes atferd.
Likevel er det viktig å være oppmerksom på utfordringene knyttet til bruken av kunstig
intelligens i talentledelse. Etiske og juridiske spørsmål er sentrale, og det er flere tilfeller der
kunstig intelligens har ført til diskriminering og manglende menneskelig skjønn. Det er også
behov for økt kompetanse og kunnskap om bruken av kunstig intelligens i talentledelse, og i
v
forretningsdomenet. Modenheten til norske organisasjoner innen dette området er generelt
lavt, og det mangler gode casestudier som også tar opp juridiske spørsmål. Bruken av kunstig
intelligens i talentledelse kan oppleves skummelt, spesielt med tanke på den potensielt nye
reguleringen som klassifiserer området som høyrisiko.
Ved å gi innsikt i mulighetene og utfordringene knyttet til kunstig intelligens i talentledelse,
håper vi at vår forskning kan bidra til økt forståelse og være til nytte for organisasjoner som
ønsker å anvende kunstig intelligens på en ansvarlig og effektiv måte for å møte utfordringene
i dagens arbeidsmarked | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31330 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3910 | |
dc.subject | Kunstig intelligens | en_US |
dc.subject | KI | en_US |
dc.subject | AI | en_US |
dc.subject | Talentledelse | en_US |
dc.subject | Talent management | en_US |
dc.subject | HR | en_US |
dc.title | Utforskning av kunstig intelligens i talentledelse. En undersøkelse av mulighetene, utfordringene og modenheten i norske organisasjoner. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |