Refleksjonsverksted som ledelsesverktøy i NAV. "Det handler om en bevisstgjøring av kunnskap vi egentlig har"
Redaktør
Kane, Aina Aune; Spjelkavik, ØysteinSammendrag
I dette kapittelet beskriver vi erfaringene til ledere ved to NAV-kontor som har gjennomgått et lederutviklingsprogram basert på reflekterende prosesser. Vi har gjennomgått e-poster og referater fra planlegging og prosjektgjennomføring og analysert transkriberte samtaler med de syv deltagerne samt invitert to av deltagerne til selv å komme med skriftlige ytringer om programmet. Siden vi stiller spørsmål om refleksjonsverkstedet kan bidra i målet om NAV som lærende organisasjon, anser vi det viktig å analysere erfaringer og mulige utfordringer ved initieringen og planleggingen av opplæringen. Dernest drøfter vi om økt selvinnsikt, ikke-krenkende kommunikasjonsferdigheter og kunnskaper i konflikthåndtering hos ledere kan bidra til å nå målet om NAV som lærende organisasjon. Refleksjonsverkstedet prøvde ut sirkelsamtaler og kollektivbasert ledelse. I kapittelet diskuteres også om dette kan bidra til mer lærende og medskapende organisasjonsprosesser.
Beskrivelse
Source at https://doi.org/10.33673/OOA20211.
Forlag
Orkana forlagSitering
Henriksen, J.E. & Hydle, I. (2021). Refleksjonsverksted som ledelsesverktøy i NAV. "Det handler om en bevisstgjøring av kunnskap vi egentlig har". I: Kane, A.A. & Spjelkavik, Ø. (eds.): OA: Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i NAV. (p. 382-406). Orkana ForlagMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)