Show simple item record

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.authorTøllefsen-Jacobsen, Sofie G.
dc.date.accessioned2023-10-12T10:49:29Z
dc.date.available2023-10-12T10:49:29Z
dc.date.issued2022-10-31
dc.description.abstractJeg har i denne studien undersøkt hvordan kontaktlærere i barneskolen opplever arbeidet med mobbing i skolen. Oppgavens formål er å få et innblikk i hvordan kontaktlærerne opplever arbeidet med mobbing og hvordan de håndterer mobbing når det oppstår i en klasse. For å innhente datamaterialet har jeg benyttet meg av et kvalitativt intervju og da semistrukturert intervju. Studiens utvalg består av seks kontaktlærere som alle jobber på barneskoler. Gjennom intervjuene har jeg fått rike og gode data om kontaktlærernes opplevelse av arbeidet med mobbing. Datamaterialet er blitt analysert i dataprogrammet NVivo og jeg har benyttet meg av tematisk analyse for å analysere dataene. Datamaterialet ble delt opp i tre hovedtemaer, kontaktlærerrollen, forebygging, kritiske faktorer. Funnene er drøftet opp mot relevant teori. I studiens teoridel har jeg presentert og beskrevet hva mobbing er og hva dette begrepet innebærer. Her har jeg tatt for meg det første paradigme og det andre paradigme innenfor mobbing. Jeg presenterer også teori som omhandler forebygging og skole-hjem samarbeid. Funnene i studien viser at forebygging er sterkt knytta til mye av det kontaktlæreren gjør hver dag av. Informantene ser på sin rolle som kontaktlærer som en viktig og allsidig rolle. I sin jobb som kontaktlærer er de opptatt av å være en trygg voksenrolle for sine elever, men også for foresatte. De trekker frem sosial kompetanse som viktig i forbindelse med forebyggende arbeid mot mobbing. Utetid og overgangssituasjoner er spesielt utsatt for uønskede hendelser og derfor er det viktig for kontaktlærerne å jobbe forebyggende i disse situasjonene. Alle kontaktlærerne forteller at skole-hjem samarbeidet var en viktig faktor i arbeide med mobbing. Tid og ressurser er også et problem. Det er ikke satt av noen ekstra tid til arbeidet med en mobbesak og dette kan derfor gå utover kontaktlærers privatliv. Informantene kunne fortelle at utdanningen deres ikke har bidratt i særlig stor grad til å forberede kontaktlærerne for arbeidet med mobbing, men at de har lært seg dette etter erfaringen som lærer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31533
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleKontaktlæreres opplevelse av å arbeide med mobbing i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)