dc.contributor.author | Burt-Davies, Kaja | |
dc.contributor.author | Andersson, Annica | |
dc.date.accessioned | 2023-11-17T12:22:56Z | |
dc.date.available | 2023-11-17T12:22:56Z | |
dc.date.issued | 2023-08 | |
dc.description.abstract | Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kritisk å forholde seg til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics Education, et forskningsfelt som fremmer et aktivt undervisningsmiljø og som støtter lærere som ønsker å jobbe aktivt med samfunnsutfordringer og spørsmål tilknyttet mangfold, kultur og sosioøkonomiske forskjeller i matematikkundervisningen. Ved å bygge matematikkundervisningen på viktige samfunnsspørsmål, er målet at elevene skal utvikle matematisk kompetanse og kritisk tankegang for å forstå hvordan matematikk brukes og påvirker samfunnet. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://www.dembra.no/no/fagtekster-og-publikasjoner/publikasjoner/dembra-publikasjon-nr-4>https://www.dembra.no/no/fagtekster-og-publikasjoner/publikasjoner/dembra-publikasjon-nr-4</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Burt-Davies K, Andersson A. Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse. Dembra: Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen. 2023(4):22-35 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2195749 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31807 | |
dc.publisher | Dembra | en_US |
dc.relation.journal | Dembra: Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen | |
dc.relation.projectID | Universitetet i Sørøst-Norge: 302912 | en_US |
dc.relation.uri | https://www.dembra.no/no/fagtekster-og-publikasjoner/publikasjoner/dembra-publikasjon-nr-4 | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.title | Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |