dc.contributor.author | Lie, Ingrid Nilsen | |
dc.contributor.author | Hansen, Marit Staalnacke | |
dc.contributor.author | Riise, Anne | |
dc.date.accessioned | 2023-12-05T10:52:49Z | |
dc.date.available | 2023-12-05T10:52:49Z | |
dc.date.issued | 2023-09-08 | |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for artikkelen er gjennomføring av gruppepraksis ved profesjonsutdanningene bachelor i barnevern
og bachelor i sosialt arbeid. Vi ønsket å utforske studenters tilegnelse av ulike typer kunnskap i gruppepraksis og
hvordan denne kunnskapen kan ha betydning for den sosialfaglige profesjonsutøvelsen. Vi gjennomførte fokusgruppeintervjuer med 46 studenter og 18 praksiskontakter fra 12 praksisplasser. Funnene viser at studentene mestret
å anvende teori fra studiene i praksis gjennom diskusjon. Når studentene knyttet sammen informasjon og diskuterte observasjoner, trente de på ferdigheter som er sentrale i yrkesutøvelsen. I artikkelen drøfter vi noen utfordringer
ved å ha praksis i gruppe. Likevel viser vår studie at gjennom å være i gruppe i praksis lærer studentene noe mer,
nemlig samarbeid, refleksjon og veiledning. Dette er generell kompetanse som kan øke deres kompetanse som
sosialarbeidere i praksisfeltet. | en_US |
dc.identifier.citation | Lie IN, Hansen M, Riise A. Å lære noe mer. Gruppepraksis i sosialfaglige utdanninger. UNIPED. 2023;46(3):177-188 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2176471 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.46.3.4 | |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31934 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social sciences: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en_US |
dc.subject | VDP::Social sciences: 200::Social work: 360 | en_US |
dc.subject | Barnevern og sosialforvaltning / Child welfare and social authorities | en_US |
dc.title | Å lære noe mer. Gruppepraksis i sosialfaglige utdanninger | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |