Å lære noe mer. Gruppepraksis i sosialfaglige utdanninger
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31934Dato
2023-09-08Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Bakgrunnen for artikkelen er gjennomføring av gruppepraksis ved profesjonsutdanningene bachelor i barnevern
og bachelor i sosialt arbeid. Vi ønsket å utforske studenters tilegnelse av ulike typer kunnskap i gruppepraksis og
hvordan denne kunnskapen kan ha betydning for den sosialfaglige profesjonsutøvelsen. Vi gjennomførte fokusgruppeintervjuer med 46 studenter og 18 praksiskontakter fra 12 praksisplasser. Funnene viser at studentene mestret
å anvende teori fra studiene i praksis gjennom diskusjon. Når studentene knyttet sammen informasjon og diskuterte observasjoner, trente de på ferdigheter som er sentrale i yrkesutøvelsen. I artikkelen drøfter vi noen utfordringer
ved å ha praksis i gruppe. Likevel viser vår studie at gjennom å være i gruppe i praksis lærer studentene noe mer,
nemlig samarbeid, refleksjon og veiledning. Dette er generell kompetanse som kan øke deres kompetanse som
sosialarbeidere i praksisfeltet.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Lie IN, Hansen M, Riise A. Å lære noe mer. Gruppepraksis i sosialfaglige utdanninger. UNIPED. 2023;46(3):177-188Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)