Nyutdannede jordmødre og traumatiske hendelser - En kvalitativ studie om nyutdannede jordmødres opplevelser av traumatiske hendelser i fødsel, og hvordan erfaringene påvirker deres yrkespraksis
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/32302Date
2023-03-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Tittel: “Nyutdannede jordmødre og traumatiske hendelser” - En kvalitativ studie om nyutdannede jordmødres opplevelser av traumatiske hendelser i fødsel, og hvordan erfaringene påvirker deres yrkespraksis.
Hensikt: Å undersøke hvordan nyutdannede opplever traumatiske hendelser tidlig i karrieren, og hvordan erfaringene eventuelt påvirker deres yrkespraksis videre.
Problemstilling: Nyutdannede jordmødres erfaringer og opplevelser av traumatiske hendelser i forbindelse med fødsel, samt eventuell påvirkning på videre yrkespraksis.
Metode: Kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte individualintervjuer med ti jordmødre. Masteruds metode med systematisk tekstkondensering ble anvendt i analyse.
Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier. “Balansegangen mellom å utfordre seg selv og å be om hjelp”: i praksis var det ingen tydelig grense mellom å utfordre seg selv og å be om hjelp, noe som ble en utfordring for nyutdannede i overgangen til jordmoryrket. “Begrenses av frykten eller ta lærdom fra traumatiske hendelser”: samtidig som frykt for gjentakelse kan bli en begrensning for videre yrkespraksis, bringer også hendelsene med seg nyttig lærdom. “Betydningen av ivaretakelsen av nyutdannede jordmødre”: hvordan hendelsene håndteres og påvirker jordmødrene avhenger av arbeidsmiljøet og støtte fra kollegaer.
Konklusjon: Erfaringer fra traumatiske hendelser har innvirkning på nyutdannede jordmødres utvikling og læring, samtidig kan det også forårsake frykt og bli en begrensning for deres praksis. Hvorvidt erfaringen blir en hindring i videre yrkespraksis avhenger av støttende kollegaer og arbeidsmiljø. Ivaretakelsen av nyutdannede jordmødre i forbindelse med traumatiske hendelser er avgjørende for deres trygghet, faglige tillit, selvtillit og for videre yrkespraksis.
Nøkkelord: Nyutdannede jordmødre, traumatiske hendelser, stress, mestring, støtte.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: