Show simple item record

dc.contributor.advisorLundgren, Ingela Marie
dc.contributor.authorRisbråthe, Nora Johanne
dc.contributor.authorNørstebø, Sigrun
dc.date.accessioned2024-01-04T07:04:13Z
dc.date.available2024-01-04T07:04:13Z
dc.date.issued2023-03-13en
dc.description.abstractTittel: “Nyutdannede jordmødre og traumatiske hendelser” - En kvalitativ studie om nyutdannede jordmødres opplevelser av traumatiske hendelser i fødsel, og hvordan erfaringene påvirker deres yrkespraksis. Hensikt: Å undersøke hvordan nyutdannede opplever traumatiske hendelser tidlig i karrieren, og hvordan erfaringene eventuelt påvirker deres yrkespraksis videre. Problemstilling: Nyutdannede jordmødres erfaringer og opplevelser av traumatiske hendelser i forbindelse med fødsel, samt eventuell påvirkning på videre yrkespraksis. Metode: Kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte individualintervjuer med ti jordmødre. Masteruds metode med systematisk tekstkondensering ble anvendt i analyse. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier. “Balansegangen mellom å utfordre seg selv og å be om hjelp”: i praksis var det ingen tydelig grense mellom å utfordre seg selv og å be om hjelp, noe som ble en utfordring for nyutdannede i overgangen til jordmoryrket. “Begrenses av frykten eller ta lærdom fra traumatiske hendelser”: samtidig som frykt for gjentakelse kan bli en begrensning for videre yrkespraksis, bringer også hendelsene med seg nyttig lærdom. “Betydningen av ivaretakelsen av nyutdannede jordmødre”: hvordan hendelsene håndteres og påvirker jordmødrene avhenger av arbeidsmiljøet og støtte fra kollegaer. Konklusjon: Erfaringer fra traumatiske hendelser har innvirkning på nyutdannede jordmødres utvikling og læring, samtidig kan det også forårsake frykt og bli en begrensning for deres praksis. Hvorvidt erfaringen blir en hindring i videre yrkespraksis avhenger av støttende kollegaer og arbeidsmiljø. Ivaretakelsen av nyutdannede jordmødre i forbindelse med traumatiske hendelser er avgjørende for deres trygghet, faglige tillit, selvtillit og for videre yrkespraksis. Nøkkelord: Nyutdannede jordmødre, traumatiske hendelser, stress, mestring, støtte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/32302
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDJMO-3008
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.titleNyutdannede jordmødre og traumatiske hendelser - En kvalitativ studie om nyutdannede jordmødres opplevelser av traumatiske hendelser i fødsel, og hvordan erfaringene påvirker deres yrkespraksisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)